Dodaj publikację
Autor
Anna Gątkowska
Data publikacji
2017-05-31
Średnia ocena
0,00
Pobrań
442

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Program rewalidacji indywidualnej ucznia kl. III gimnazjum z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim.
 Pobierz (pdf, 49,1 KB)

Podgląd treści

Program rewalidacji indywidualnej

ucz. kl. III gimnazjum
Opracowała - Anna Gątkowska

Program rewalidacji został opracowany na podstawie Orzeczenia nr …… z dnia


..................... o potrzebie kształcenia specjalnego wydanego przez PPPP w Piotrkowie
Trybunalskim na czas nauki w gimnazjum z uwagi na niepełnosprawność w stopniu lekkim.

1. Zalecenia Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej:

Usprawnianie funkcji percepcyjno-motorycznych, operacje myślowych, w tym
słowno- pojęciowych, wzbogacanie słownictwa, koncentracji uwagi, pamięci i wytrwałości.
Wskazane jest usprawnianie motoryki i ćwiczenia sprawności manualnej. Należy podjąć
ćwiczenia funkcji wzrokowej, doskonalić analizę i syntezę słuchową, słuch fonematyczny.

2. Organizacja zajęć:

Zajęcia będą prowadzone dwa razy w tygodniu w ramach zajęć rewalidacyjnych.
W czasie trwania zajęć nauczyciel podkreśla mocne strony ucznia, stara się nawiązać z nim
jak najlepszy kontakt, zachęca do pracy oraz pomaga pokonać trudności.

3. Zasady pracy:

• zasada indywidualizacji – stworzenie poczucia bezpieczeństwa, otoczenie ucznia

szczególną opieką, dobór odpowiednich środków i metod oddziaływań
rewalidacyjnych,

• zasada poglądowości – umożliwienie uczniowi wszechstronnego, polisensorycznego

poznawania otaczającej rzeczywistości,

• zasada kompensacji zaburzeń – łączenie ćwiczeń funkcji zaburzonych z ćwiczeniami

funkcji nie zaburzonych w celu wytworzenia właściwych mechanizmów
kompensacyjnych,

• zasada maksymalnego wyćwiczenia funkcji opóźnionych w rozwoju,
• zasada higieny psychicznej,
• zasada stopniowania trudności,
• zasada systematyczności.


4. Metody:

• oparte na słowie: pogadanka, opowiadanie, opis, praca z książką,
• oparte na obserwacji: pokaz,
• oparte na działaniu praktycznym ( aktywizujące): zajęcia praktyczne,
• metoda ośrodków pracy,
• elementy metody kinezjologii edukacyjnej P. Dennisona.


5. Środki dydaktyczne:

• karty pracy,
• ćwiczenia z czasopism, portali edukacyjnych ,
• materiały konstrukcyjne, puzzle,
• zestawy obrazków i ilustracji,
• układanki mozaikowe, obrazkowe,
• materiały do prac plastycznych,
• gry planszowe, gry typu „pamięć”.

Rozwój i aktywizowanie wszystkich tych właściwości intelektualnych i osobowości


6. Cel główny zajęć rewalidacyjnych:


ucznia, które umożliwiają pełne uczestnictwo w procesie dydaktyczno- wychowawczym
realizowanym w szkole, a dalszej perspektywie przygotowują do dorosłego życia.

7. Cele szczegółowe:

• ćwiczenia percepcji wzrokowej,
• ćwiczenia percepcji słuchowej,
• usprawnianie koordynacji wzrokowo - ruchowej, słuchowo-ruchowej,
• usprawnienie motoryki małej i dużej,
• ćwiczenia koncentracji uwagi,


• usprawnianie techniki czytania i pisania,
• ćwiczenia czytania ze rozumieniem,


• wyzwalanie potencjalnych możliwości i zainteresowań tłumionych przez

rozwijanie umiejętności matematycznych,
rozwijanie samoobsługi i zaradności życiowej,

rozwijanie pamięci mechanicznej i logicznej,
rozwijanie procesów myślenia,

niepowodzenia szkolne.


8. Treści programowe:

Ćwiczenia percepcji wzrokowej

• wyszukiwanie różnic i podobieństw między obrazkami,
• dobieranie części do całości,
• układanie obrazków z części (z różnicowaniem stopniowania trudności),
• układanie figur geometrycznych z części,
• układanie z gotowych elementów wg wzoru,
• ćwiczenie pamięci wzrokowej:

– dobieranie zbiorów liczbowych w tym samym układzie (figury liczbowe – wg kostki
do gry), loteryjki, domina, itp.,
– rozpoznawanie zbiorów w zmienionych układach.


Ćwiczenia percepcji słuchowej:

• ćwiczenie wrażliwości słuchowej:

– różnicowanie dźwięków otaczającego świata ...