Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Program rewalidacji indywidualnej
ucz. kl. III gimnazjum
Opracowała - Anna Gątkowska
Program rewalidacji został opracowany na podstawie Orzeczenia nr …… z dnia
..................... o potrzebie kształcenia specjalnego wydanego przez PPPP w Piotrkowie
Trybunalskim na czas nauki w gimnazjum z uwagi na niepełnosprawność w stopniu lekkim.
1. Zalecenia Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej:
Usprawnianie funkcji percepcyjno-motorycznych, operacje myślowych, w tym
słowno- pojęciowych, wzbogacanie słownictwa, koncentracji uwagi, pamięci i wytrwałości.
Wskazane jest usprawnianie motoryki i ćwiczenia sprawności manualnej. Należy podjąć
ćwiczenia funkcji wzrokowej, doskonalić analizę i syntezę słuchową, słuch fonematyczny.
2. Organizacja zajęć:
Zajęcia będą prowadzone dwa razy w tygodniu w ramach zajęć rewalidacyjnych.
W czasie trwania zajęć nauczyciel podkreśla mocne strony ucznia, stara się nawiązać z nim
jak najlepszy kontakt, zachęca do pracy oraz pomaga pokonać trudności.
3. Zasady pracy:
• zasada indywidualizacji – stworzenie poczucia bezpieczeństwa, otoczenie ucznia
szczególną opieką, dobór odpowiednich środków i metod oddziaływań
rewalidacyjnych,
• zasada poglądowości – umożliwienie uczniowi wszechstronnego, polisensorycznego
poznawania otaczającej rzeczywistości,
• zasada kompensacji zaburzeń – łączenie ćwiczeń funkcji zaburzonych z ćwiczeniami
funkcji nie zaburzonych w celu wytworzenia właściwych mechanizmów
kompensacyjnych,
• zasada maksymalnego wyćwiczenia funkcji opóźnionych w rozwoju,
• zasada higieny psychicznej,
• zasada stopniowania trudności,
• zasada systematyczności.
4. Metody:
• oparte na słowie: pogadanka, opowiadanie, opis, praca z książką,
• oparte na obserwacji: pokaz,
• oparte na działaniu praktycznym ( aktywizujące): zajęcia praktyczne,
• metoda ośrodków pracy,
• elementy metody kinezjologii edukacyjnej P. Dennisona.
5. Środki dydaktyczne:
• karty pracy,
• ćwiczenia z czasopism, portali edukacyjnych ,
• materiały konstrukcyjne, puzzle,
• zestawy obrazków i ilustracji,
• układanki mozaikowe, obrazkowe,
• materiały do prac plastycznych,
• gry planszowe, gry typu „pamięć”.
Rozwój i aktywizowanie wszystkich tych właściwości intelektualnych i osobowości
6. Cel główny zajęć rewalidacyjnych:
ucznia, które umożliwiają pełne uczestnictwo w procesie dydaktyczno- wychowawczym
realizowanym w szkole, a dalszej perspektywie przygotowują do dorosłego życia.
7. Cele szczegółowe:
• ćwiczenia percepcji wzrokowej,
• ćwiczenia percepcji słuchowej,
• usprawnianie koordynacji wzrokowo - ruchowej, słuchowo-ruchowej,
• usprawnienie motoryki małej i dużej,
• ćwiczenia koncentracji uwagi,
•
•
• usprawnianie techniki czytania i pisania,
• ćwiczenia czytania ze rozumieniem,
•
•
• wyzwalanie potencjalnych możliwości i zainteresowań tłumionych przez
rozwijanie umiejętności matematycznych,
rozwijanie samoobsługi i zaradności życiowej,
rozwijanie pamięci mechanicznej i logicznej,
rozwijanie procesów myślenia,
niepowodzenia szkolne.
8. Treści programowe:
Ćwiczenia percepcji wzrokowej
• wyszukiwanie różnic i podobieństw między obrazkami,
• dobieranie części do całości,
• układanie obrazków z części (z różnicowaniem stopniowania trudności),
• układanie figur geometrycznych z części,
• układanie z gotowych elementów wg wzoru,
• ćwiczenie pamięci wzrokowej:
– dobieranie zbiorów liczbowych w tym samym układzie (figury liczbowe – wg kostki
do gry), loteryjki, domina, itp.,
– rozpoznawanie zbiorów w zmienionych układach.
Ćwiczenia percepcji słuchowej:
• ćwiczenie wrażliwości słuchowej:
– różnicowanie dźwięków otaczającego świata ...