Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
SCENARIUSZ GRUPOWYCH ZAJĘĆ LOGOPEDYCZNYCH
OPRACOWAŁA - ANNA GĄTKOWSKA
Grupa: III - uczniowie klas II - IV szkoły podstawowej.
Czas trwania: 60 min
Temat zajęć: Usprawnianie głoski "r" w zabawach i ćwiczeniach na materiale słownym.
Cel główny:
Utrwalanie prawidłowej wymowy głoski "r".
Cele szczegółowe:
• usprawnianie aparatu mowy (zwłaszcza czubka języka) i prawidłowego oddychania (wdech
nosem, wydech ustami),
słowna,
ćwiczeń praktycznych,
aktywizująca.
• doskonalenie słuchu fonemowego,
• utrwalanie prawidłowej wymowy głoski „r” w wyrazach,
• utrwalanie głoski „r” w zdaniach i mowie swobodnej,
• usprawnianie techniki czytania.
Metody pracy:
•
• oglądowa,
•
•
•
Środki dydaktyczne:
•
Przebieg zajęć:
Zajęcia wprowadzające
1.Ćwiczenia usprawniające ruchomość języka "Zabawa pana Jęzorka".
• Pan Jęzorek jest wielkim czyściochem. Codziennie maluje sufit w swoim domu. Przesuwaj
lusterka, kartoniki z obrazkami, woreczek z kaszą, karty pracy.
ćwiczeń ortofonicznych,
szeroki język po podniebieniu górnym w przód i w tył.
• Po malowaniu jest straszny bałagan. Pan Jęzorek wymiata śmieci z podłogi. Przesuwaj język
po podniebieniu dolnym, nie „wychodź” poza zęby.
Jęzorek skacze z sufitu. Kląskaj w bardzo wolnym tempie.
•
• Nasz przyjaciel zamienia się w gumę do żucia. Połóż boki języka na zęby dolne i przygryź
lekko zębami górnymi. Żuj jak gumę. Pan Jęzorek ustawia meble w domu – dotykaj
językiem górnych a następnie dolnych zębów.
•
Jęzorek idzie odpocząć - rozciągaj język leżący swobodnie w jamie ustnej tak, aby jego boki
dotykały zębów trzonowych; nstępnie wstaje, wychodzi na podwórko – wysuwaj szeroki
język przez lekko zbliżone zęby.
2. Ćwiczenia przygotowawcze.
Zabawa w mechanika samochodowego, który wymienia silniki w pojazdach. Naśladowanie
odgłosów pracy silnika mówiąc wielokrotnie logotomy: tttt, dddddd, tdtdtd, tdn, teda, tede,
tedo, tedu, tedy.
3. Wykonywanie ruchów naprzemiennych mówiąc jednocześnie sylaby
• dotykaj na zmianę prawą ręką lewego kolana i lewą ręką prawego kolana, mów rytmicznie:
tra, tro, tre, tru, try,
• dotykaj na zmianę prawą ręką lewej pięty, i lewą ręką prawej pięty mów rytmicznie: dra,
dro, dre, dru, dry,
• dotykaj na zmianę prawym kolanem lewego łokcia i lewym kolanem prawego łokcia, mów
rytmicznie: pra, pro, pre, pru, pry.
Zajęcia właściwe
1. Zabawa słowami. Rzucenie woreczka do kolegi wymawiając słowo, które zaczyna się
ostatnią głoską usłyszanego słowa z występującą w niej głoską "r".
2. Zgadnij o czym mówię? Dziecko opisuje rzecz na obrazku, którą wylosowało, pozostali
próbują odgadnąć o czym mowa.
3. Układanie zdań z rozsypanki wyrazowej (dwa zdania dla każdego dziecka).
czekoladowych kupił cukierków. Arek kilogram
się peleryną Rolnik granatową z kapturem. nakrył
kredką paprykę. rysuje czerwoną Renata
różowe pokazano żakiety. W żurnalu
Trębacz hejnał. dla gra uroczyście słuchaczy
regularnie Czarek karate. ćwiczy Wieczorem
aby ...