Dodaj publikację
Autor
Anna Gątkowska
Data publikacji
2017-05-31
Średnia ocena
0,00
Pobrań
24

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Scenariusz zajęć wychowania przedszkolnego w klasie "0". Temat kompleksowy: Co zwierzęta robią jesienią? Temat zajęć: "Jak Kolczatek szukał mieszkania?" - zapoznanie się z zachowaniem jeża jesienią na podstawie opowiadania H. Bechlerowej pt: "Kolczatek".
 Pobierz (pdf, 37,8 KB)

Podgląd treści

Scenariusz zajęć wychowania przedszkolnego

w klasie "0b"

Opracowała - Anna Gątkowska


Data: 09.10.2015 r.

Miejsce: sala lekcyjna.
Czas trwania: 1 godzina dydaktyczna.

Temat kompleksowy: Co zwierzęta robią jesienią?

Temat zajęć: "Jak Kolczatek szukał mieszkania?" - zapoznanie się z zachowaniem jeża
jesienią na podstawie opowiadania H. Bechlerowej pt: "Kolczatek".

Cele ogólne:

• Budzenie zainteresowania otoczeniem przyrodniczym.
• Doskonalenie umiejętności technicznych.

Cele szczegółowe:

• Dostrzeganie zmian zachodzących w przyrodzie jesienią, przygotowywanie się

zwierząt do zimy.

• Kształtowanie umiejętności słuchania ze zrozumieniem.
• Wzbogacanie słownictwa dzieci: nora, gawra, chochoł, kotlinka, berberys.
• Kształtowanie właściwego stosunku do zwierząt.
• Doskonalenie umiejętności technicznych.
• Zwrócenie uwagi na zachowanie bezpieczeństwa.

Formy zajęć: zbiorowa, indywidualna.

Metody pracy: rozmowa kierowana, opowiadanie, ćwiczenia praktyczne, zabawa ruchowa.

Środki dydaktyczne: obrazki związane z opowiadaniem, "Kolorowe listki" - płyta CD z
piosenkami dla dzieci, opowiadanie H. Bechlerowej pt: "Kolczatek", tworzywa przyrodnicze
(ziemniaki, wykałaczki, goździki).

I. Zajęcia wstępne.

1. Zabawa ruchowo - muzyczna "Kolorowe listki". Dzieci śpiewają piosenkę ilustrując ją

ruchem.

2. Przypomnienie oznak jesieni.
• Jaka jest teraz pora roku?
• Co się dzieje z liśćmi drzew i krzewów?
• Jak zachowują się dzikie zwierzęta o tej porze roku?
• Które ze znanych zwierząt zapadają w sen zimowy?

II. Zajęcia właściwe.

1. Nawiązanie do postaci jeża poprzez zagadkę:

Dziwne ma futerko,
sterczą w nim igiełki.
Lubi żaby, myszy, ślimaki.
Czy odgadniesz, kto to taki? (jeż)

2. "Jak Kolczatek szukał mieszkania?" - słuchanie opowiadania ilustrowanego

obrazkami.

3. Rozmowa na temat przygód Kolczatka.

• Kto to był Kolczatek?
• Co robił Kolczatek?
• Kogo poprosił Kolczatek o pomoc?
• Gdzie Kolczatek znalazł schronienie?
• Jakie zwierzęta i rośliny ukryły się pod: chochołem, kamieniem, w wierzbie?
4. Wybranie spośród obrazków tych, które przedstawiają bohaterów opowiadania.

Ułożenie ich według kolejności spotkania z Kolczatkiem.

5. "Szukamy jeża"- zabawa ruchowa. Dzieci stają w gromadce. Jedno z nich wychodzi
na chwilę z sali, a w tym czasie wszyscy chowają sylwetkę jeża. Powracające do sali
dziecko ma za zadanie go odnaleźć. Jest ono instruowane słownie przez dzieci.

6. "Mój mały Kolczatek" - wykonanie jeża z tworzywa przyrodniczego i patyczków.

Nauczyciel pokazuje dzieciom jak należy wykonać pracę - wbijanie wykałaczek
imitujących kolce, z goździków oczy i nos.

III. Zakończenie zajęć:

• porządkowanie stanowisk pracy,
• udzielenie przez nauczyciela pochwał wszystkim dzieciom oraz podziękowanie za

aktywny udział w zajęciach.