Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Konspekt lekcji języka polskiego dla klasy I gimnazjum
Temat: Odsłaniamy tajemnice opowiadania detektywistycznego na przykładzie tekstu
A. Conan Doyle’a „Psy się nie mylą”.
Cele ogólne: - wskazanie cech prozy detektywistycznej na przykładzie omawianego opowiadania
Cele szczegółowe:
Uczeń:
- wyjaśnia pojęcie opowiadanie,
- wskazuje bohaterów opowiadania,
- odtwarza wydarzenia i opisuje sposób budowania akcji,
- wyjaśnia pojęcia: retrospekcja, odwrócona fabuła,
- wskazuje cechy opowiadania detektywistycznego na przykładzie tekstu „Psy się nie mylą”,
- wymienia słynnych detektywów – bohaterów utworów detektywistycznych,
- pracuje w grupie, umiejętnie komunikując się z kolegami.
Odwołania do podstawy programowej:
I.1.1) uczeń odbiera komunikaty pisane (…),
I.1.2) uczeń wyszukuje w wypowiedzi potrzebne informacje oraz cytuje odpowiednie fragmenty tekstu,
II.1.1) uczeń rozpoznaje tematykę utworu
II.2.1) uczeń przedstawia najistotniejsze treści w takim porządku, w jakim występują one w tekście,
II.2.6) uczeń przypisuje czytany utwór do właściwego rodzaju literackiego,
II.2.8) uczeń rozpoznaje odmiany gatunkowe literatury popularnej: (…) opowiadanie detektywistyczne,
Metody pracy: burza mózgów, elementy dyskusji, praca w grupach, praca pod kierunkiem nauczyciela
Środki dydaktyczne: tekst opowiadania „Psy się nie mylą”, przygotowane karty pracy dla grup
Formy pracy: indywidualna, grupowa
Czas pracy: 45 minut
Przebieg zajęć:
1. Wprowadzenie tematu i omówienie celu lekcji. Nauczyciel po dokonaniu czynności organizacyjnych informuje uczniów o celu zajęć i przewidywanych efektach. Zadaniem uczniów będzie poznanie cech opowiadania detektywistycznego i wskazanie ich w przeczytanym tekście „Psy się nie mylą”.
2. Nauczyciel prosi uczniów, aby wskazali przyczyny popularności utworów detektywistycznych oraz znane im dotychczas słynne postacie detektywów (zarówno literatura, jak i film). Podczas „burzy mózgów” powstaje mapa mentalna wokół pojęcia UTWORY DETEKTYWISTYCZNE.
Uczniowie powinni wskazać następujące przyczyny popularności prozy detektywistycznej:
- zawiera zagadkę, która czytelnik usiłuje sam rozwiązać,
- ma wciągającą fabułę,
- trenuje logiczne myślenie,
- zawierają „dreszczyk emocji”, trzymają w napięciu,
- dużo się w nich dzieje, akcja jest interesująca,
- zaskakują rozwiązaniem akcji.
Słynne postacie detektywów:
- Herkules Poirot
- Sherlock Holmes,
- Adam Cisowski „Szatan z siódmej klasy”,
- prokurator Teodor Szacki (bohater powieści Zygmunta Miłoszewskiego)
- Eberhard Mock (bohater powieści Marka Krajewskiego)
3. Nauczyciel dzieli uczniów na grupy metodą losowania. Grupy zajmują miejsca i otrzymują kartę pracy. Ich zadaniem będzie wpisać do otrzymanego diagramu informacje dotyczące powiadania detektywistycznego – karta pracy zawiera pewne podpowiedzi, nauczyciel
w trakcie pracy udziela uczniom wskazówek:
[pic]
4. Po upływie czasu wyznaczonego na opracowanie zadania, nauczyciel prosi grupy, aby odczytały swoje odpowiedzi, tym samym klasa konstruuje definicję i cechy opowiadania detektywistycznego, która zostaje zapisana na tablicy. Uczniowie zapisują notatkę w zeszytach przedmiotowych.
5. Nauczyciel podsumowuje pracę grup, oceniając wkład ...