Dodaj publikację
Autor
Agnieszka Sabalska
Data publikacji
2017-06-07
Średnia ocena
0,00
Pobrań
50

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Scenariusz zajęć "Barbórka – święto górnictwa w Polsce".
 Pobierz (docx, 16,1 KB)

Podgląd treści

Scenariusz zajęć

Prowadząca: Agnieszka Sabalska

Przedmiot: edukacja polonistyczna

Klasa: IIF

Czas: 45 minut

Data: 05.12.2016 r.

Temat: Barbórka – święto górnictwa w Polsce.

Cel ogólny: poznajemy patronkę górników, ich święto i tradycję.

Cele szczegółowe:

Uczeń potrafi:

- wskazać Śląsk na mapie Polski,

- uważnie słuchać legendy o świętej Barbarze,

- rozpoznawać herb, flagę i hymn górników,

- aktywnie uczestniczyć w rozmowie na temat munduru galowego górnika,

- uporządkować puzzle stroju górniczego,

- uzupełniać tekst z lukami,

- słuchać z uwagą wiersza w gwarze śląskiej,

- uporządkować kolejność czynności na podstawie informacji słownej,

- śpiewać piosenkę „Idzie górnik drogą”.

Formy pracy: indywidualna, zbiorowa

Metody pracy: pokaz, opowiadanie, metoda ćwiczeń praktycznych, pogadanka.

Środki dydaktyczne: portal Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego www.kula.gov.pl, hymn górników (mp3), piosenka „Idzie górnik drogą (mp3), zeszyt, tablica, czapki górnicze, karty pracy, zdjęcia (symbole górników, galowy strój górnika).

OGNIWA ZAJĘĆ

I. Ogniwo wstępne

1. Przywitanie gości.

2. Sprawdzenie pracy domowej.

II. Ogniwo zasadnicze

3. Przedstawienie tematu i celu lekcji.

4. Zapisanie na tablicy „4 grudnia Barbórka – święto górników”.

5. Opowiadanie legendy o świętej Barbarze, patronce górników.

6. Odpowiedź na pytanie:” Jaki region Polski posiada najwięcej kopalni, w których pracują górnicy?”.

7. Wskazanie na mapie Śląska i odczytanie nazw największych miast tego regionu.

8. Zapoznanie uczniów z symbolami górnictwa: herbem, flagą i hymnem.

9. Górniczy strój galowy – omówienie wyglądu munduru i czapki (czako).

10. Uzupełnianie tekstu z lukami.

11. Układanie puzzli - górników w strojach galowych, umieszczonych na portalu www.kula.gov.pl.

12. Wysłuchanie wiersza „Pan Hilary” w gwarze śląskiej na podstawie wiersza Juliana Tuwima „Okulary”( portal www.kula.gov.pl).

13. Poznanie kuchni śląskiej. Uporządkowanie wykonywanych czynności podczas przygotowania klusków śląskich ( portal www.kula.gov.pl).

14. Wspólne zaśpiewanie i odgrywanie treści piosenki „Idzie górnik drogą” w czapkach górniczej orkiestry.

15. Podsumowanie zajęć.

Podsumowanie tematu lekcji. Uczniowie wymieniają się informacjami zwrotnymi i spostrzeżeniami na temat lekcji.

Najbardziej podobało mi się ćwiczenie/zadanie …

Zapamiętałem/ zapamiętałam, gdy… powiedział/powiedziała…

Ucieszyłem się/ucieszyłam się gdy…

Jestem dumny/dumna z…

Nauczyciel nagradza uczniów za aktywność i pracę na lekcji (czerwone kropki).

16. Zadanie i wyjaśnienie pracy domowej.

Sprawdź swoją wiedzę na temat górników i Barbórki. Karta pracy nr 2.