Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Scenariusz lekcji
Temat: Ocena współczesności – Wisława Szymborska „Nieczytanie”.
Cele lekcji:
Skłonienie uczniów do refleksji na temat codzienności współczesnego człowieka.
Kształcenie literackie w zakresie interpretacji i analizy tekstu poetyckiego i filozoficznego, wartościowania oraz porównywania treści i wyciągania wniosków.
Aktywizacja uczniów do zabierania głosu, wyrażania zdania oraz własnych przemyśleń na tematy związane z obydwoma utworami (wierszem „Nieczytanie” i tekstem prof. T. Gadacza).
Zachęcenie uczniów do czytelnictwa i pogłębiania swojej wiedzy poprzez krytykę współczesnych trendów do „nieczytania” i powierzchownego korzystania z życia.
Metody:
Praca z tekstem
Praca z kartą pracy
Pogadanka
Burza mózgów
Dyskusja
Heureza
Formy pracy:
Zbiorowa, indywidualna
Przebieg lekcji:
Sprawdzenie obecności. Podyktowanie tematu. Zapoznanie uczniów z celem lekcji. Sprawdzenie zad. dom (Cz. Miłosz „Wiek nowy”- analiza)
Wspólne poszukiwanie odpowiedzi na pytanie: „Co Waszym zdaniem wypełnia codzienność współczesnego człowieka?” i zapisanie pomysłów na tablicy w postaci mapy myśli.
Prezentacja grafiki przedstawiającej człowieka otoczonego ze wszystkich stron urządzeniami i zachęta do uzupełnienia mapy myśli o pojawiające się pomysły.
Rozdanie kart pracy, wydanie polecenia przepisania do nich notatki.
Praca samodzielna. Wypisanie przez uczniów w kartach pracy ich skojarzeń z pojęciami „czytanie” i „nieczytanie”. Odczytanie wybranych pomysłów.
Głośna lektura tekstu „Nieczytanie” W. Szymborskiej (s.180 w podręczniku).
Wspólna analiza kolejnych strof utworu i poszukiwanie skojarzeń podmiotu lirycznego z tymi pojęciami. Nauczyciel notuje na tablicy, zaś uczniowie na bieżąco przepisują do karty pracy.
Wspólne wypełnienie informacji na temat wspomnianych w wierszu Marcela Prousta i Bolesława Prusa oraz na temat adaptacji filmowych „Lalki”.
Nauczyciel zadaje uczniom pytania:
a)„Jak podmiot liryczny ocenia współczesny świat?” Prosi o zwrócenie uwagi na fragmenty: „Żyjemy dłużej,/ ale mniej dokładnie/ i krótszymi zdaniami” oraz „A my na piątym biegu/i-odpukać-zdrowi”.
b) „Jak scharakteryzowałbyś człowieka, który oczekuje, by do dzieła literackiego dołączano pilota do przełączania programów?”
Nauczyciel wspólnie z uczniami dyskutuje na ten temat, następnie każdy uczeń samodzielnie redaguje odpowiedzi na te pytanie w swojej karcie pracy.
Nauczyciel zadaje uczniom pytanie: „W jaki sposób język wypowiedzi odzwierciedla jakość relacji między ludźmi?” Prosi, by uczniowie wzięli pod uwagę użycie zaimków: tu, jakimś, gdzieś, kiedyś, kogoś, kto to taki, wyrazów: chyba, pewnie, podobno oraz sformułowania: mój eks, kogoś innego na P. Po przedyskutowaniu odpowiedzi uczniowie uzupełniają notatkę w karcie pracy.
Nauczyciel wspólnie z uczniami próbuje ustalić związek tytułu „Nieczytanie” z wymową wiersza. Uczniowie samodzielnie zapisują wniosek w kartach pracy.
Głośne odczytanie tekstu prof. Tadeusza Gadacza i omówienie go wraz z klasą.
Zadanie uczniom zadania domowego (zapisanego w karcie pracy): „Odnajdź punkty wspólne rozumowania Filozofa i ...