Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Temat: Jak działają nasze płuca?
Cele: Uczeń potrafi:
-wymienić elementy układu oddechowego
-wskazać na planszy i fantomie poszczególne części układu oddechowego
-wykonać prosty model płuca przedstawiający sposób jego działania
-opisuje etapy oddychania (wdech i wydech), nazywa gazy biorące udział w oddychaniu
-wyjaśnia na czym polega zależność miedzy układem oddechowym a krwionośnym
Metoda: pogadanka, praca manualna, praca z planszą i fantomem
Forma: zbiorowa, indywidualna
Środki dydaktyczne: plastikowa butelka, rurka od długopisu, kawałek sznurka, 2 gumki recepturki, 2 baloniki, plastelina, fantom, plansza „Budowa układu oddechowego” centymetr krawiecki, załącznik 1, załącznik 2.
Przebieg zajęć.
1. Pogadanka na temat czynności życiowych człowieka. (ok. 15 minut)
-zwrócenie szczególnej uwagi na czynność jaką jest: oddychanie,
-wykazanie nie różnicę pomiędzy oddychaniem a wymianą gazową,
Uczniowie:
• wymieniają gazy niezbędne w procesie oddychania (tlen i dwutlenek węgla)
• wymieniają znane im części ciała człowieka botach udział w trakcie wymiany gazowej
Podsumowanie:
• Oddychanie jest jedną z 6 czynności życiowych, którą wykonuje każdy organizm żywy.
• W czasie tego procesu człowiek pobiera z powietrza tlen a wydala dwutlenek węgla
(zwrócenie uwagi na fakt, że u roślin jest odwrotnie).
• Człowiek oddychając wykorzystuje płuca, nos, oskrzela i inne narządy (które zostaną omówione w następnej części).
• W czasie wymiany gazowej następują dwie fazy wdech i wydech.
2. Opisanie narządów tworzących układ oddechowy (ok. 15 min)
● Nauczyciel wykorzystując planszę i fantoma omawia poszczególne narządy układu oddechowego jama nosowa, jama ustna, gardło, krtań, tchawica, oskrzela, oskrzeliki płuca, żebra budujące klatkę piersiową, przepona
Uczniowie
• Pokazują w ramach powtórki poszczególne elementy układu oddechowego na podstawie fantoma
• Wypełniają rysunek układu oddechowego Załącznik1.
3. Wykazanie różnic pomiędzy wdechem i wydechem (ok. 10 minut)
Ćwiczenie1
Uczniowie dopierają się parami i mierzą przy pomocy centymetra krawieckiego obwód klatki piersiowej w czasie wdechu i wydechu. Wyniki zapisują na kartce.
Podsumowanie :
• w czasie wdechu klatka jest większa w czasie wydechu klatka piersiowa zmniejsza się
4. W celu wyjaśnienia dlaczego dzieje się tak dlaczego nasza klatka piersiowa powiększa się w czasie wdechu wykonamy model płuca.Uczniowie przystępują do części manualnej zajęć.
Ćwiczenie 2 – Budowa sztucznego płuca (ok. 20 minut)
Uczniowie otrzymują załącznik 2 i przytupują do wykonania modelu sztucznego płuca
5. Podsumowanie pracy. (ok. 15 minut)
Wyjaśnienie na przykładzie wykonanych przez uczniów modeli na jakiej zasadzie działają płuca:
Butelka- pełni rolę sztywnej klatki piersiowej
Membrana-przepona
Mały balonik w środku butelki-płuco
Kiedy ciągniemy za sznurek na membranę ciśnienie w butelce spada i mały balonik rozszerza się: to jest faza wdechu. I odwrotnie puszczona membrana podnosi ciśnienie, które zmusza ...