Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Temat: Mszaki
Zakres treści: Budowa i cykl życiowy mchów
Formy pracy: indywidualna, grupowa.
Metody pracy: słowna, pogadanka, praca z podręcznikiem, poglądowa
Środki dydaktyczne: naturalne okazy mchu, podręcznik, płyta Nowej ery Puls życia 1 – temat „Mszaki
Cel ogólny: Poznanie budowy i cyklu życiowego mchu płonnika
Cele szczegółowe w zakresie:
a) poznawczym: uczeń : określa środowisko życia mchów, wymienia elementy budowy mchu, wyjaśnia pojęcia: „przemiana pokoleń”, „gametofit”,
„sporofit”, potrafi wskazać i wyjaśnić, które pokolenie jest dominujące i dlaczego, podaje przykłady roli mszaków w przyrodzie i życiu człowieka
b) praktycznym: uczeń: omawia cykl rozwojowy mchu płonnika na podstawie planszy, dostrzega i potrafi wyjaśnić związek budowy mchów z ich
środowiskiem życia, wyjaśnia znaczenie wody w procesie rozmnażania mszaków
c) wychowawczym: rozumie potrzebę ochrony mszaków z uwagi na znaczenie w przyrodzie i dla człowieka, uczeń potrafi pracować w zespole,
wykorzystuje różne źródła wiedzy, analizuje i wiąże ze sobą fakty,
Tok lekcji:
Faza
zajęć
a
z
a
F
a
c
ą
j
a
z
d
a
w
o
r
p
w
zagadnienie
Czynności uczniów
Czynności nauczyciela
Powtórzenie
wiadomości z
poprzedniej lekcji
Nawiązanie do
nowego tematu
- powtarzają wiadomości z poprzednich lekcji o organach
roślinnych
- rozpoznają w otrzymanych okazach mech
- zapisują temat lekcji w zeszytach przedmiotowych
-zadaje pytania utrwalające poprzedni temat lekcji
- rozdaje uczniom okazy mchu i prosi o nazwanie tych roślin
- wyjaśnia, że mszaki to najstarsza z żyjących grup roślin
lądowych
- podaje temat lekcji
a
n
j
y
c
a
z
i
l
a
e
r
a
z
a
F
- parami pracują z podręcznikiem
- udzielają odpowiedzi ustnej na zadane pytania
- odpowiadają na pytania, przypominając poznane wcześniej
pojęcia
- przypominają sposoby rozmnażania bezpłciowego,
wymieniają rozmnażanie za pomocą zarodników
- nazywają elementy budowy mchu, którego okaz mają w na
ławkach, zauważają że dolna część jest zielona a górna
bezzieleniowa, zakończona zarodnią a w niej zarodniki, z
tego dedukują, która cześć jest gametofitem a która
sporofitem
- wykonują zadanie w zeszycie ćwiczeń
- oglądają prezentację multimedialną
- na podstawie filmu wykonują zadanie nr 4 na str. 43 w
zeszycie ćwiczeń Puls życia 1 (cykl rozwojowy mchu
płonnika)
- na podstawie filmu i wykonanego ćwiczenia, kojarząc
fakty, odpowiadają, że sprzyja to rozmnażaniu płciowemu i
przenoszeniu plemnika w kropli wody na okazy żeńskie.
- - zapisują notatkę z lekcji w zeszycie przedmiotowym
- pracując parami z podręcznikiem ustalają treść zapisu
- obserwują doświadczenie, formułują spostrzeżenia i
wnioski
- zapisuje na tablicy pytania: W jakim środowisku żyją
mchy? Dlaczego mają małe rozmiary? na które uczniowie,
pracując w 2-osobowych grupach, powinni odpowiedzieć
przy pomocy podręcznika, str ...