Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Temat: Budowa i funkcje korzenia
Zakres treści: budowa zewnętrzna i wewnętrzna korzenia, rola korzenia, modyfikacje korzeni, zjawisko osmozy
Formy pracy: indywidualna, grupowa.
Metody pracy: słowna, pogadanka, praca z podręcznikiem, poglądowa eksperyment naukowy
Środki dydaktyczne: prezentacja multimedialna, naturalne okazy korzeni, podręcznik, zestaw doświadczalny: 2 naczynia z wodą, sól kuchenna, plasterki
marchwi, ziemniaka, ogórka
Cel ogólny: Poznanie budowy i roli różnych rodzajów korzeni
Cele szczegółowe w zakresie:
a) poznawczym: uczeń : określa podstawowe role korzenia, wymienia elementy budowy zewnętrznej i ich funkcje oraz elementy budowy wewnętrznej,
wyjaśnia pojęcie „osmoza” i rozumie jej znaczenie w procesie pobierania wody przez korzenie, wymienia modyfikacje korzeni, ich role i przykłady
b) praktycznym: uczeń: rozróżnia systemy korzeniowe naturalnych okazów, potrafi rozpoznać na naturalnych korzeniach np. siewek, strefę włośnikową,
na innych okazach korzeni – strefę korzeni bocznych, dostrzega i potrafi wyjaśnić związek budowy korzenia z jego funkcją, rozumie zjawisko osmozy i
potrafi wskazać jego praktyczne zastosowanie
c) wychowawczym: uczeń potrafi pracować w zespole, wykorzystuje różne źródła wiedzy, analizuje i wiąże ze sobą fakty, pozostawia porządek po
wykonanym doświadczeniu
Tok lekcji:
Faza
zajęć
zagadnienie
Czynności uczniów
Czynności nauczyciela
Powtórzenie
wiadomości z
poprzedniej lekcji
Nawiązanie do
nowego tematu
a
z
a
F
a
c
ą
j
a
z
d
a
w
o
r
p
w
- powtarzają wiadomości z poprzedniej lekcji o tkankach
roślinnych
- przypominają hierarchiczną budowę organizmów
- wymieniają organy roślinne
- podają 2 podstawowe funkcje korzeni
- zapisują temat lekcji w zeszytach przedmiotowych
-zadaje pytania utrwalające poprzedni temat lekcji
- prosi o wymienienie organów roślinnych
- pokazuje przykłady korzeni i prosi o podanie ich roli
- podaje temat lekcji
Systemy
korzeniowe
Budowa
zewnętrzna
korzenia
Budowa
wewnętrzna
korzenia
Rola osmozy w
procesie
pobierania wody
przez rośliny
Modyfikacje
korzeni
a
n
j
y
c
a
z
i
l
a
e
r
a
z
a
F
a
z
a
F
a
c
ą
j
u
w
o
m
u
s
d
o
p
- rozpoznają na otrzymanych okazach trawy i mniszka
lekarskiego wiązkowy i palowy system korzeniowy
- oglądają prezentację multimedialną dotyczącą
poszczególnych stref korzenia i ich funkcji
- na podstawie filmu wykonują zadanie nr 2 na str. 34 w
zeszycie ćwiczeń Puls życia 1 (strefy korzenia i ich funkcje)
- przy pomocy podręcznika zapoznają się z budową
wewnętrzną korzenia
- chętni uczniowie wskazują na ilustracji poszczególne
elementy budowy wewnętrznej i nazwy tkanek, z których są
zbudowane
- pracując w 4-osoboych grupach, zapoznają się przy
pomocy podręcznika ze zjawiskiem osmozy
- wykonują doświadczenie zgodnie z instrukcją, zapisują w
zeszytach spostrzeżenia i wnioski
- liderzy grup odczytują zapiski grupy ...