Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Konspekt zajęć zintegrowanych zrealizowany w 2 klasie integracyjnej
Nauczycielka: …........................................ - pedagog specjalny pracujący z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Uczniowie: pełnosprawni i niepełnosprawni: słabowidzący, z afazją, z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim
Czas zajęć: 45 min.
Temat bloku: Podróż w czasoprzestrzeni
Temat zajęć: Jest…
Data: …................
Cele ogólne:
- doskonalenie umiejętności swobodnego wypowiadania się,
- doskonalenie umiejętności uważnego słuchania czytanego tekstu,
- utrwalenie poznanych zasad pisowni wyrazów z „ó” wymiennym,
- wdrażanie uczniów do czujności ortograficznej.
Cele szczegółowe:
Uczeń:
- aktywnie uczestniczy w rozmowie na temat przeczytanego tekstu,
- odpowiada na pytania, dotyczące treści czytanki,
- zna reguły i zasady pisowni wyrazów z „ó” wymiennym
(uczeń z niepełnosprawnością intelektualną potrafi z rozsypanki sylabowej ułożyć wyrazy z trudnością ortograficzną „ó”),
- potrafi wytłumaczyć pisownie wyrazów z „ó” wymiennym
(uczeń z niepełnosprawnością intelektualną potrafi z rozsypanki wyrazowej dobrać do wyrazów z trudnością ortograficzną („ó”) wyrazy, gdzie „ó” wymienia się na „o”, „a” lub „e”),
- zapisuje wyrazy z końcówką –ów
(uczeń z niepełnosprawnością intelektualną potrafi z pomocą pedagoga zapisać wyrazy z końcówką –ów, nauczyciel dyktuje wyrazy sylabami/literami),
- aktywnie uczestniczy w zajęciach
(uczniowie niepełnosprawni są zachęcani przez pedagoga specjalnego do wypowiadania się i udzielania odpowiedzi na pytania),
- wyraża siebie w różnych formach plastycznych
(uczniowie niepełnosprawni z pomocą pedagoga specjalnego utrzymują porządek na stanowisku pracy)
Cele terapeutyczne:
- rozładowanie napięcia emocjonalnego i psychicznego poprzez zadbanie o higienę pracy umysłowej (mikro-przerwy),
- uaktywnianie i ośmielanie uczniów „wycofujących się”,
- wzbogacanie słownictwa ucznia o nazwy właściwe dla tematu prowadzonych zajęć,
- doskonalenie artykulacyjnej strony wypowiedzi,
- kształtowanie wypowiedzi słownej oraz jej tempa,
- doskonalenie umiejętności koncentracji uwagi na danym problemie,
- stymulowanie do zachowań adekwatnych do sytuacji.
Metody:
- podająca: wyjaśnienie,
- słowna
- problemowa,
- eksponująca: pokaz
- praktycznego działania
Formy pracy:
- indywidualna zróżnicowana,
- indywidualna jednolita,
- zbiorowa,
Środki dydaktyczne: podręcznik, ćwiczenia, karteczki z zapisanymi wyrazami z trudnością ortograficzną (z „ó” wymiennym), plansza z wyrazami, gdzie występuje zakończenie wyrazów na –ów, kredki.
Przebieg zajęć:
|Lp. |Uczniowie pełnosprawni |Uczniowie niepełnosprawni |Uczeń niepełnosprawny (intelektualnie w |
| | |(słabowidzący: Monika, Zuzia, Krzyś, |stopniu lekkim :Adam) |
| | |Adam, z afazją: Zuzia) | |
|1. |Rozpoczęcie zajęć. Uczniowie zajmują miejsca na dywanie |
| |(Uczniowie niepełnosprawni zajmują miejsce blisko |
| |pedagoga specjalnego). |
| |Czynności organizacyjno-porządkowe: zebranie dzieci w |
| |kręgu i przywitanie. |
| |Tempo pracy i liczba ćwiczeń dostosowane do stopnia |
| |męczliwości i indywidualnych możliwości uczniów |
| |niepełnosprawnych. |
|2. |Czytanie tekstu Roksany Jędrzejewskiej- |Uczniowie korzystają z Elementarza, w |Adam czyta literami/sylabami z pomocą |
| |Wróbel „Jest…”. (Uczniowie pracują na |którym zastosowano właściwą czcionkę |pedagoga krótki fragment tekstu (pedagog,|
| |dywanie) |(czcionka czarna, mocno wysycona, |w celu przeczytania przez ucznia wyrazów,|
| |Uczniowie kolejno, głośno czytają |odpowiedni rozmiar ...