Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
PROJEKT „BAJKI ROBOTÓW” – INSTRUKCJA DLA GRUPY I
Temat: Szukamy morału zawartego w „Bajce o maszynie cyfrowej co ze smokiem walczyła”.
Zadania:
1. Odnajdźcie wyjaśnienie terminów: cybernetyka i sztuka wojenna.
2. Odszukajcie w tekście fragmenty opisujące Kyberię i działania panującego tam króla.
Krótko opowiedzcie klasie o planecie.
3. Znajdźcie wyrazy opisujące planetę, objaśnijcie ich znaczenie i spróbujcie wyjaśnić
ich pochodzenie (czyli w jaki sposób zostały utworzone).
4. Objaśnijcie pochodzenie tytułów nadanych przez króla maszynie cyfrowej: Wielki
Hetman Cyfrowy, Wasza Ferromagnetyczność.
5. Przedstawcie treść utworu w wybranej formie: opowiadania/streszczenia (jedna
osoba), komiksu, przedstawienia.
6. Zaprezentujcie wygląd cybersmoka i maszyny cyfrowej w formie rysunku lub modelu
(ale tylko jeśli nie zdecydowaliście się na przedstawienie – wtedy smok i maszyna
będą elementami Waszej scenografii, a wręcz bohaterami spektaklu). Możecie
przygotować makietę przedstawiającą walkę maszyny i smoka.
7. Omówcie rozwiązania, jakie maszyna zaproponowała królowi. Dlaczego król nie
zaakceptował niektórych z nich? W jaki sposób maszyna pokonała smoka? Co
wykorzystała, aby zwyciężyć?
8. Jaki morał płynie z tekstu? Czego uczy nas historia Partobona?
PROJEKT „BAJKI ROBOTÓW” – INSTRUKCJA DLA GRUPY II
Temat: Zastanawiamy się nad miejscem człowieka we wszechświecie – „Jak Erg
Samowzbudnik bladawca pokonał”.
Zadania:
1. Krótko przedstawcie treść utworu (streszczenie, tylko najważniejsze informacje;
możecie zacytować obwieszczenie króla wzywające śmiałków na wyprawę po złoty
kluczyk).
2. Wyjaśnijcie pochodzenie nazw: bladawiec, Homos Antropos.
3. Odszukajcie w tekście fragmentów opisujących wygląd i cechy charakteru Homosa
Antroposa. Wybierzcie jedną osobę, która jako sławny profesor przedstawi klasie
wykład pt. „Bladawiec Homos Antropos”, w którym wyjaśni, dlaczego może stanowić
zagrożenie dla robotów.
4. Sporządźcie plakaty, które będą prezentowały wszystkie dziewięć wypraw śmiałków
po kluczyk i krótko opiszcie każdą z nich – uczestników, przebieg i skutki.
5. Oceńcie postępowanie Erga Samowzbudnika – czy zachował się jak typowy bohater
baśni? Jakimi słowami można by go najlepiej opisać?
6. Odczytajcie zakończenie utworu. Co zwycięża w opowieści – prawdziwe dobro czy
podstęp i spryt? Narrator pochwala czy potępia postępowanie Erga?
PROJEKT „BAJKI ROBOTÓW” – INSTRUKCJA DLA GRUPY III
Temat: Odkrywamy rolę wiedzy i rozumu w życiu – „Trzej elektrycerze”, „Skarby króla
Biskalara”.
Zadania:
1. Krótko przedstawcie treść utworów (streszczenie, tylko najważniejsze informacje;
opiszcie skarbiec Biskalara tak, żeby Wasi koledzy mogli wykonać na podstawie
opisu ilustrację).
2. Wypiszcie elementy baśniowe i fantastycznonaukowe, które wystąpiły w obu
utworach.
3. Opiszcie pochodzenie Kryonii i Kryonidów – jak powstała planeta i jej mieszkańcy?
4. Opiszcie postacie elektrycerzy – Mosiężnego, Żelaznego i Kwarcowego. Dlaczego tak
się nazywali? Po co przybyli na Kryonię?
5. Przedstawcie w formie scenek przygody ...