Dodaj publikację
Autor
Maja Karbownik
Data publikacji
2017-07-12
Średnia ocena
0,00
Pobrań
190

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Zmodyfikowana przeze mnie i przerobiona na projekt edukacyjny propozycja wydawnictwa Nowa Era dotycząca omawiania "Bajek robotów" Stanisława Lema. Przepracowana przez dwa ostatnie lata, świetnie się sprawdza i daje bardzo ciekawe rezultaty.
 Pobierz (pdf, 278,7 KB)

Podgląd treści

PROJEKT „BAJKI ROBOTÓW” – INSTRUKCJA DLA GRUPY I

Temat: Szukamy morału zawartego w „Bajce o maszynie cyfrowej co ze smokiem walczyła”.

Zadania:

1. Odnajdźcie wyjaśnienie terminów: cybernetyka i sztuka wojenna.

2. Odszukajcie w tekście fragmenty opisujące Kyberię i działania panującego tam króla.

Krótko opowiedzcie klasie o planecie.

3. Znajdźcie wyrazy opisujące planetę, objaśnijcie ich znaczenie i spróbujcie wyjaśnić

ich pochodzenie (czyli w jaki sposób zostały utworzone).

4. Objaśnijcie pochodzenie tytułów nadanych przez króla maszynie cyfrowej: Wielki

Hetman Cyfrowy, Wasza Ferromagnetyczność.

5. Przedstawcie treść utworu w wybranej formie: opowiadania/streszczenia (jedna

osoba), komiksu, przedstawienia.

6. Zaprezentujcie wygląd cybersmoka i maszyny cyfrowej w formie rysunku lub modelu

(ale tylko jeśli nie zdecydowaliście się na przedstawienie – wtedy smok i maszyna

będą elementami Waszej scenografii, a wręcz bohaterami spektaklu). Możecie

przygotować makietę przedstawiającą walkę maszyny i smoka.

7. Omówcie rozwiązania, jakie maszyna zaproponowała królowi. Dlaczego król nie

zaakceptował niektórych z nich? W jaki sposób maszyna pokonała smoka? Co

wykorzystała, aby zwyciężyć?

8. Jaki morał płynie z tekstu? Czego uczy nas historia Partobona?

PROJEKT „BAJKI ROBOTÓW” – INSTRUKCJA DLA GRUPY II

Temat: Zastanawiamy się nad miejscem człowieka we wszechświecie – „Jak Erg

Samowzbudnik bladawca pokonał”.

Zadania:

1. Krótko przedstawcie treść utworu (streszczenie, tylko najważniejsze informacje;

możecie zacytować obwieszczenie króla wzywające śmiałków na wyprawę po złoty

kluczyk).

2. Wyjaśnijcie pochodzenie nazw: bladawiec, Homos Antropos.

3. Odszukajcie w tekście fragmentów opisujących wygląd i cechy charakteru Homosa

Antroposa. Wybierzcie jedną osobę, która jako sławny profesor przedstawi klasie

wykład pt. „Bladawiec Homos Antropos”, w którym wyjaśni, dlaczego może stanowić

zagrożenie dla robotów.

4. Sporządźcie plakaty, które będą prezentowały wszystkie dziewięć wypraw śmiałków

po kluczyk i krótko opiszcie każdą z nich – uczestników, przebieg i skutki.

5. Oceńcie postępowanie Erga Samowzbudnika – czy zachował się jak typowy bohater

baśni? Jakimi słowami można by go najlepiej opisać?

6. Odczytajcie zakończenie utworu. Co zwycięża w opowieści – prawdziwe dobro czy

podstęp i spryt? Narrator pochwala czy potępia postępowanie Erga?

PROJEKT „BAJKI ROBOTÓW” – INSTRUKCJA DLA GRUPY III

Temat: Odkrywamy rolę wiedzy i rozumu w życiu – „Trzej elektrycerze”, „Skarby króla

Biskalara”.

Zadania:

1. Krótko przedstawcie treść utworów (streszczenie, tylko najważniejsze informacje;

opiszcie skarbiec Biskalara tak, żeby Wasi koledzy mogli wykonać na podstawie

opisu ilustrację).

2. Wypiszcie elementy baśniowe i fantastycznonaukowe, które wystąpiły w obu

utworach.

3. Opiszcie pochodzenie Kryonii i Kryonidów – jak powstała planeta i jej mieszkańcy?

4. Opiszcie postacie elektrycerzy – Mosiężnego, Żelaznego i Kwarcowego. Dlaczego tak

się nazywali? Po co przybyli na Kryonię?

5. Przedstawcie w formie scenek przygody ...