Dodaj publikację
Autor
Karolina Gruberska
Data publikacji
2017-07-14
Średnia ocena
0,00
Pobrań
13

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

W publikacji ukazałam rolę trenera w procesie dydaktyczno - wychowawczym, czym powinien charakteryzować się "Trener". Zadania jakie stawiane są przed trenerem oraz jego czynności jako kierownika w procesie dydaktyczno - wychowawczym. Przedstawiłam również na co dobry "Trener" powinien zwrócic uwagę planując zajęcia oraz jakim zakresem wiedzy dysponować.
 Pobierz (docx, 23,5 KB)

Podgląd treści

Rola trenera w rozwoju psycho –społecznym młodego sportowca

Trener jest w procesie dydaktyczno – wychowawczym nadawcą przekazu w zakresie wzorów wartości i wzorów zachowań. Autonomicznie działający trener powinien posiadać jasną wizję ideału, do którego będzie dążył, a jednocześnie bazować na określonej koncepcji kształcenia i wychowania w zakresie kultury fizycznej. Dopiero tak przygotowany może opracować strategię realizacji obranych celów i zadań. Trener – nauczyciela powinien być sprawny w działaniu przez twórcze myślenie, kompetencje w działaniu, odpowiednią wiedzę (zawodową, ale również wiedzę o zawodniku) i motywowanie dziecka do samodzielności i samodoskonalenia.

Trener powinien ponadto charakteryzować się: empatią, opiekuńczością, racjonalnością myślenia, optymizmem pedagogicznym, odpowiedzialnością, partnerskim stosunkiem do zawodnika (personalizacja procesu dydaktycznego) oraz wysokim poziomem kultury osobistej.

Trener w swojej pracy poszukuje nowatorskich form i metod prowadzenia zajęć, ciekawych sposobów organizacji, wykorzystywania przyborów i przyrządów. Taka autonomia (przejawiająca się odwagą i samodzielnością w działaniu ) możliwa jest tylko u trenera – nauczyciela, który w swoim rozwoju ma za sobą etap heteronomii (bezkrytycznego podporządkowania się narzucanym poleceniom) i potrafi samodzielnie podejmować zadania edukacyjno – wychowawcze. Tylko taki trener ma szansę podjąć autentyczne wyzwanie, zrezygnować z tradycyjnego, encyklopedycznego szkolenia pamięciowego na rzecz pracy metodami twórczymi, również z myślą o indywidualizacji i upodmiotowieniu zawodnika, dostrzegając w nim wartościową i godną szacunku (a więc poświęcenia mu wysiłku i czasu) istotę ludzką.

W edukacji trenerskiej wyróżnić można trzy główne orientacje:

Technologiczną - preferującą wykształcenie sprawnościowe,

Funkcjonalną – opartą na podstawach psychologii poznawczej, związanej z kształceniem funkcjonalnej użyteczności wiedzy,

Humanistyczną – gdzie kryterium trenerskich osiągnięć upatruje się w uwarunkowaniach osobowościowych.

T. Koszczyc ( 1999 ) wyróżnił kilka zadań jakie stoją przed trenerem, które warto przytoczyć:

- transmitowanie wiedzy i własnego doświadczenia,

- rozwijanie sił twórczych i zdolności młodzieży,

- pobudzenie aktywności poznawczej,

- organizowanie działalności praktycznej podopiecznych,

- posługiwanie się nowoczesną technologią kształcenia,

- sprawdzanie i ocena osiągnięć zawodników,

- przygotowanie do kształcenia ustawicznego (permanentnego).

Osiągnięcie założonych celów uwarunkowane jest podjęciem odpowiednich czynności zarówno przez trenera jak i zawodnika, czyli powstawaniem i rozwiązywaniem interakcji wzajemnego współdziałania w ciągu różnych sytuacji społecznych. Do najważniejszych dla nauczyciela – trenera jako kierownika procesu dydaktyczno – wychowawczego, czynności zaliczamy: przygotowawcze, motywujące, informujące, naprowadzające, kontrolne, korektywne, zabezpieczające, którym to czynnością odpowiadają konkretne działania wychowanków: działania pomocnicze, nastawienie się na optymalne wykonanie zadania, odbieranie i przetwarzanie informacji, współdziałanie z trenerem, samokontrola, autokorekcja. Wszystkie te czynności powinny wynikać z kompetencji zawodowych trenera.

Każdy trener powinien znać swoje kompetencje, by móc pełniej wykorzystać swoje potencjalne możliwości. Pozwoli to na określenie w rzetelny sposób kompetencji, które realizuje w swojej pracy najlepiej, jak również pozwoli na analizę i rozpoznanie ...