Dodaj publikację
Autor
Maria Karkowska
Data publikacji
2017-08-09
Średnia ocena
1,00
Pobrań
33

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Badania wskazują, że istnieje zależność pomiędzy współpracą nauczycieli a osiągnięciami uczniów oraz że nauczyciele, którzy otrzymali wsparcie od bardziej doświadczonych kolegów, rzadziej rezygnują z pracy w zawodzie. Dlatego celem mentoringu w środowisku szkolnym jest wyposażenie nowego (początkującego) nauczyciela w system wsparcia, który pomoże mu odnieść sukces w pracy w szkole. Opracowany przez nas model mentoringu pomiędzy nauczycielami jest wartościowym narzędziem wdrażania nowych nauczycieli do zawodu i miejsca pracy na wszystkich etapach edukacji.
 Pobierz (pdf, 133,6 KB)

Komentarze

coola, 2017-08-23, ocena:

Mało treści tylko odnośniki

Podgląd treści

Mentoring pomiędzy nauczycielami szkół ponadpodstawowych

W Polityce Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) na temat Edukacji i
Szkoleń zawarto następujące założenia dotyczące motywowania, rozwoju i zatrzymywania
w zawodzie efektywnych nauczycieli: “Perspektywa kształcenia ustawicznego nauczycieli zakłada
w większości krajów potrzebę skupienia większej uwagi na nauczycieli w początkowym etapie ich
kariery i zapewnienia im zachęt i narzędzi do rozwoju. Ogólnie rzecz ujmując, większą wartość ma
wzmocnienie środków służących do efektywnego wprowadzenia nauczycieli do zawodu i ich
rozwoju, niż przedłużanie ich kształcenia”.

Jednym z wymagań i priorytetów wprowadzania nowych nauczycieli do zawodu w
początkowym etapie pracy, przedstawionym w polityce Edukacja i Szkolenie 2020 (ET2020)
w dziedzinie rozwoju zawodowego nauczycieli, jest: “specjalistyczne podejście w zawodzie
nauczyciela (…) zakłada, że nauczanie jest praktyką refleksyjną i zorientowaną na cel oraz
zapewniającą wysokiej jakości informację zwrotną dla uczącego się. Wymaga to jakże ważnego
profesjonalnego wsparcia na początkowym etapie kariery nauczyciela. Priorytet ten coraz
częściej jest brany pod uwagę w obecnych reformach i polityce krajów europejskich.”

W środowisku szkolnym mentoring jest czasową, wzajemną relacją między dwoma
nauczycielami – doświadczonym w praktyce zawodowej (mentorem) a początkującym lub
nowym, rozpoczynającym pracę w danej szkole.

Badania wskazują, że istnieje zależność pomiędzy współpracą nauczycieli a osiągnięciami
uczniów oraz że nauczyciele, którzy otrzymali wsparcie od bardziej doświadczonych
kolegów, rzadziej rezygnują z pracy w zawodzie. Dlatego celem mentoringu w środowisku
szkolnym jest wyposażenie nowego (początkującego) nauczyciela w system wsparcia, który
pomoże mu odnieść sukces w pracy w szkole.

Uważamy, że mentoring pomiędzy nauczycielami jest wartościowym narzędziem wdrażania
nowych nauczycieli do zawodu i miejsca pracy na wszystkich etapach edukacji i powinien
być promowany i realizowany w szkołach ze szczególną uwagą.

Opracowany przez nas model, choć testowany był w szkołach średnich, jest na tyle
uniwersalny, że może być stosowany w każdym typie szkół, również w szkołach
podstawowych a
jego wdrożenie nie „kłóci się” ze stażem odbywanym przez
początkujących nauczycieli, gdyż może odbywać się równolegle. A ponadto jest szansą dla
tych nauczycieli, którzy nie mogą z różnych przyczyn być stażystami. Co istotne, uważamy,
że mentoringiem można objąć także nauczycieli, którzy posiadają już staż nauczycielski ale
wciąż nie czują się dobrze w swej roli, bądź takich, którzy zmielili miejsce swej pracy na inny
rodzaj szkoły lub podejmują pracę w nowym dla siebie środowisku.

Z naszych spostrzeżeń podczas fazy testowej wynika, że mentoring jest szczególnie ważny w
szkołach specjalnych, gdzie nauczyciel musi obok funkcji dydaktycznej spełniać jeszcze

1

MENTOR - Mentoring pomiędzy nauczycielami

Numer projektu - 2014-1-PL01-KA200-003335

wiele innych ról oraz posiadać szczególne ...