Dodaj publikację
Autor
Anna Kwarciany
Data publikacji
2017-08-18
Średnia ocena
5,00
Pobrań
271

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Scenariusz zajęć - Wprowadzenie wzoru graficznego litery "j, J" Metodą Dobrego Startu M. Bogdanowicz można realizować zarówno z dziećmi w ostatnim roku wychowania przedszkolnego, w oddziale przedszkolnym, czy w pierwszej klasie szkoły podstawowej. Założeniem Metody Dobrego Startu jest jednoczesne rozwijanie funkcji językowych, funkcji spostrzeżeniowych: wzrokowych, słuchowych, dotykowych, kinestetycznych (czucie ruchu) i motorycznych oraz współdziałania między tymi funkcjami, czyli integracji percepcyjno-motorycznej.
 Pobierz (docx, 19,6 KB)

Podgląd treści

SCENARIUSZ LEKCJI OTWARTEJ

W ODDZIALE PRZEDSZKOLNYM ( grupa „0”)

TEMAT LEKCJI: „Ćwiczenia i zabawy wzrokowo – słuchowo – ruchowe, grafomotoryczne przygotowujące do pisania litery „J” według Metody Dobrego Startu

CEL OGÓLNY: Nauka pisania litery „J” według Metody Dobrego Startu.

CELE OPERACYJNE: (UCZEŃ)

- wskazuje prawą, lewą stronę ciała, prawe i lewe części ciała,

- nazywa części ciała, nazywa palce dłoni,

- określa kierunki i swoje położenie względem drugiej osoby/ przedmiotu (prawidłowo orientuje się w przestrzeni: przed, za, z boku, po prawej, po lewej, na, nad),

- rozwija małą i dużą motorykę, uczestniczy w ćwiczeniach integrujących funkcje wzrokowe, słuchowe, językowe, dotykowo – kinestetyczne,- słucha uważnie ze zrozumieniem wierszyka, potrafi odpowiedzieć na pytania,

- dokonuje syntezy i analizy słuchowej sylabowej i głoskowej, wyróżnia pierwsze głoski,

- potrafi rytmicznie powiedzieć wierszyk, wymyśla odpowiednie ruchy do wierszyka zgodnie z rytmem,

- poznaje zapis litery „j, J”, identyfikuje literę „j, J” z jej zapisem graficznym,

- kreśli literę w powietrzu, po wzorze, po śladzie.

CELE WYCHOWAWCZE (uczeń):

- aktywnie uczestniczy w zabawach integracyjnych (na powitanie), ruchowych, muzyczno – ruchowych, przestrzega reguł zabaw,

- reaguje na sygnały nauczyciela, przestrzega ustalonych zasad podczas zajęć,

- uważnie słucha poleceń nauczyciela, czy wierszyka,

- stara się zgodnie współpracować z drugą osobą w zabawie,

- stara się kształtnie, dokładnie kreślić poznaną literę.

METODY DYDAKTYCZNE:

- oparte na obserwacji (obserwacja zapisanej litery, wzoru graficznego)

- oparte na słowie: rozmowa kierowana (pytania nauczyciela, zabawy językowe, nauka wierszyka, rytmizowanie wiersza)

- ćwiczeniowa, czynna - Metoda Dobrego Startu (zabawy ruchowe, ruchowo – muzyczne, ćwiczenia ruchowo- słuchowo – wzrokowe, uczenie się polisensoryczne zapisu litery „j, J”– w powietrzu, po wzorze, po śladzie, w kaszy mannie)

FORMA ORGANIZACYJNA:

- zbiorowa,

- grupowa (pary)

- indywidualna

ŚRODKI DYDAKTYCZNE: wierszyk związany z literą „j,J”, obrazki jajek – pisanek, piosenki powitanki („W lewą stronę skok”), koła hula – hop, wzory polinsensoryczne litery „J” dla każdego, woreczki z ryżem.

PRZEBIEG ZAJĘĆ:

ZAJĘCIA WPROWADZAJĄCE:

POWITANIE

„Witam wszystkich, którzy…, pomachają dzieci, które…” – lubią zabawę, lubią jeść lody, lubią jeść jajka, …imiona zaczynają się głoską „a”, itp.

Ćwiczenia usprawniające orientację w schemacie ciała

- Piosenka „W lewą stronę skok” – naśladowanie ruchów, zgodnie z treścią piosenek.

Ćwiczenia kształtujące orientację w przestrzeni

Zabawa ruchowa „Połóż jajko” – uczniowie otrzymują przygotowane wcześniej w formie płaskiej jajka – pisanki. Na polecenie nauczyciela odpowiednio kładą je: przed sobą, za sobą, z prawej, lewej strony, pomiędzy nogami, nad głową, na głowie, na prawym ramieniu, na lewej stopie.

Nauka wierszyka i ćwiczenia językowe:

Prezentacja wierszyka

„Jedna / kura// pana Jana jajko / zniosła // dzisiaj z ranai gda/ kała: // O, mój Janie!jajko / wielkie // niesły/chanie!”

Odpowiadanie na pytania nauczyciela do wierszyka – omówienie:

Nauczyciel ...