Dodaj publikację
Autor
Sylwia Gwardys-Szczęsna
Data publikacji
2017-08-21
Średnia ocena
0,00
Pobrań
63

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Artykuł "Zajęcia terenowe w najbliższym otoczeniu szkoły" zwraca uwagę na rolę zajęć terenowych. Autorka proponuje realizację zajęć terenowych w ogrodzie szkolnym. Prezentuje konspekt zajęć terenowych dla klasy 4 z przyrody oraz klucz do rozpoznawania roślin cebulowych.
 Pobierz (pdf, 733,8 KB)

Podgląd treści

Sylwia Gwardys-Szczęsna

Zajęcia terenowe w najbliższym otoczeniu szkoły

Zajęcia terenowe stanowią istotną formę nauczania przyrody, biologii i ochrony środowiska

umożliwiającą w pełni realizację celów kształcenia (w zakresie wiadomości i umiejętności)

oraz celów wychowawczych (w zakresie postaw i przekonań). Pozwalają na realizację celów

kształcenia określonych w obowiązującej zarówno przed reformą, jak i po reformie

podstawie programowej nauczania przyrody.

W podstawie programowej nauczania przyrody przed reformą uwzględniono następujące

cele kształcenia:

-

„Uczeń przewiduje przebieg niektórych zjawisk i procesów przyrodniczych (…)

przeprowadza obserwacje i doświadczenia według instrukcji;

- Uczeń zachowuje się w środowisku zgodnie z obowiązującymi zasadami; działa na rzecz

ochrony przyrody (…)”1.

Dodatkowo, w podstawie programowej w części - Zalecenia i warunki do realizacji podano:

-

„Głównymi obszarami aktywności ucznia w ramach przedmiotu powinny być:

obserwowanie i mierzenie;

- Szkoła powinna zapewnić warunki do bezpiecznego prowadzenia zajęć badawczych

i terenowych, obserwacji i doświadczeń”2.

W nowej podstawie programowej adekwatnie podkreślono ważność zajęć terenowych.

W celach kształcenia bowiem uwzględniono:

- „Prowadzenie obserwacji i pomiarów w terenie (…)

- Wykonywanie obserwacji i doświadczeń zgodnie z instrukcją (słowną, tekstową

i graficzną), właściwe

ich dokumentowanie

i prezentowanie wyników”3. Ponadto,

w warunkach

i sposobie realizacji podkreślono,

iż „nauczyciel przyrody powinien

w programie nauczania zaplanować zajęcia terenowe, a także uwzględnić czas na obserwacje

i doświadczenia”4.

W związku z powyższym, nauczyciel zobowiązany jest do uwzględnienia w rozkładzie

materiału zajęć terenowych. Zajęcia takie mogą być realizowane nie tylko podczas wyjazdów


1 Rozporządzenie MEN z dnia 30 maja 2014 zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej …,
DZ.U. poz. 803.
2 Ibidem
3 Rozporządzenie MEN z dnia 14 maja 2017 r w sprawie podstawy programowej ….., DZ. U. poz. 356.
4 Ibidem

do Ośrodków Edukacji Przyrodniczej, ale również w najbliższym otoczeniu szkoły, np.

w ogrodzie szkolnym czy parku, skwerze przyszkolnym. Warto wtedy wykorzystywać proste

klucze do

rozpoznawania

roślin,

samodzielnie przygotowane przez nauczyciela,

uwzględniające tylko gatunki występujące w otoczeniu szkoły.

Poniżej przedstawiam autorski konspekt zajęć

terenowych (dla klasy 4 szkoły

podstawowej) oraz klucz do rozpoznawania roślin cebulowych, który został opracowany

przeze mnie w ramach pracy dyplomowej realizowanej na studiach Podyplomowych Przyroda

na Uniwersytecie Szczecińskim5.

Temat: Poznajemy rośliny cebulowe kwitnące wiosną w ogrodzie szkolnym

Cel: Poznanie budowy roślin cebulowych

Zakres treści:

1. Rośliny cebulowe kwitnące wiosną w ogrodzie szkolnym – rozpoznawanie roślin na

podstawie cech morfologicznych

2. Przystosowania przebiśniegów do przetrwania trudnych warunków /zmienność

pogody/

Cele lekcji:

Wiadomości:

-poznanie budowy morfologicznej roślin cebulowych

-poznanie przystosowań przebiśniegów do życia w klimacie o zmiennych porach

roku (zima)

-znajomość najpospolitszych roślin cebulowych kwitnących w ogrodzie

(żonkile ...