Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Scenariusz zajęć dla dzieci 6 letnich
Temat: Każdy przedszkolak chce być zdrowy.
Prowadząca: Ewa Chylińska
Cel ogólny: Kształtowanie świadomej i czynnej postawy dziecka dążeniu do zachowania zdrowia poprzez udział w proponowanych sytuacjach edukacyjnych.
Cele operacyjne:
Dziecko:
- skupia uwagę podczas słuchania wiersza I. Salach pt. „Katar”
- wypowiada się na temat treści wiersza
- zna nazwy poszczególnych części garderoby
- klasyfikuje przedmioty pod względem przeznaczenia
- dobiera strój adekwatny do pory roku i pogody
- wydziera i wycina kształty ubrań z kolorowego papieru
- potrafi kojarzyć przedmiot z jego charakterystycznymi cechami
- wyraża swoją wiedzę i doświadczenie w formach ekspresyjnych
- wymienia czynniki gwarantujące zdrowie
- aktywnie uczestniczy w zabawach i zadaniach
Metody pracy:
słowna: wiersz, piosenka, rozmowa, objaśnienia
oglądowa: pokaz, obserwacja
czynna: zadań stawianych do wykonania, ćwiczeń utrwalających
drama: wywiad wzajemny, inscenizacja, technika „przedmiot - znak”, etiuda pantomimiczna, improwizacja ruchowa
Formy pracy: zbiorowa, indywidualna, grupowa
Środki dydaktyczne: chusteczka do nosa, obrazek słońca i deszczu z parasolem, części garderoby na różne pory roku, cztery pojemniki, kartki z napisami: wiosna, lato, jesień, zima, jabłko, karton po mleku, obrazek roweru, skakanka, szarfa, sweter, adidasy, nożyczki, kartony, kolorowy papier, klej, magnesy, paski bibuły, taśmy z nagraniami piosenek i muzyki instrumentalnej, magnetofon, dyplom „Miłośnika sportu”.
Przebieg zajęcia:
1. Wywiad wzajemny na temat aktualnej pory roku.
Dzieci dobierają się parami i przeprowadzają między sobą rozmowę na temat jesieni. Jedno dziecko zadaje pytania, a drugie – odpowiada. Pytania dotyczą nazwy aktualnego miesiąca: listopada, wyglądu krajobrazu jesiennego, pogody i zjawisk atmosferycznych o tej porze roku i sposobu ubierania się adekwatnego do pogody. Następnie dzieci zdają sprawę z tego, czego dowiedziały się od swoich rozmówców w parach (nauczycielka może zadawać pytania systematyzujące wiedzę dzieci).
2. Inscenizacja wiersza Iwony Salach „Katar”.
Nauczycielka recytuje treść wiersz inscenizując go odpowiednią modulacją głosu i gestykulacją z użyciem rekwizytu - chusteczki do nosa:
Katar złapał mały Zdziś i chusteczkę przyniósł dziś.
Wczoraj zmoczył sobie nogi, więc go katar złapał srogi.
Kicha, prycha, wzdycha, sapie, tak go mocno w gardle drapie.
Kręci w nosie, łezki płyną, lecz zasłania się chuściną.
Bo wie nawet małe dziecko:
gdy masz katar, chodź z chusteczką.
3. Analiza treści wiersza.
Nauczycielka rozmawia z dziećmi na temat przyczyn przeziębiania się i zapadania na różne choroby jesienią. Dzieci stwierdzają, że jesienią jest różna pogoda, często padają deszcze, wieją wiatry i dlatego trzeba się ciepło ubierać.
4. Zabawa dramowa „Słońce i deszcz”.
Gdy nauczycielka pokazuje obrazek słońca – dzieci dowolnie spacerują po sali, zatrzymują się w parach, witają się ze sobą, pozdrawiają się uśmiechami. Gdy nauczycielka ...