Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
PROJEKT EDUKACYJNY
„Dookoła świata”
dla klasy IV l
Czas realizacji projektu: wrzesień-październik
rok szkolny 2017-2018
Opracowała: Aneta Gołdys
Projekt edukacyjny „Dookoła świata” ma na celu przybliżyć uczniom życie ich rówieśników z pięciu odległych krajów: Panamy, Malawi, Nepalu, Grecji i Tajlandii. Inspiracją do napisania projektu jest publikacja „Wiem. Czuję… Pomagam!”, która z kolei swoje tematy czerpie z programu telewizyjnego o pomaganiu „Efekt Domina”.
Naczelny cel projektu ma wydźwięk wychowawczy, a mianowicie, ma wspomóc proces wychowania dzieci na dobrych ludzi. Aby tego dokonać, scenariusze są doskonałą okazją do rozbudzenia empatii i otwarcia na problemy innych, a także ukazanie, że pomimo różnic kulturowych każdy ma prawo do szczęścia, zdrowia, bezpieczeństwa. Aktywności nawiązują do Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka, co ma pozwolić zrozumieć podstawowe prawa i wolności jednostki.
Na zajęciach zostaną wykorzystane karty pracy dostosowane do możliwości uczniów, a także zostaną wyświetlone elementy reportaży z serii „Efektu Domina”, które są całkowicie bezpieczne dla uczniów w określonym wieku. Po każdych zajęciach nastąpi podsumowanie i ewaluacja zajęć- każdy z uczniów oceni zajęcia za pomocą karteczki z uśmiechniętą i smutną buzią. Przewidziane formy pracy to: indywidualna, w parach. Metody pracy: pokaz, rozmowa. Techniki: kosz i walizeczka, mapa myśli. Zajęcia z projektu będą odbywać się raz w tygodniu w ramach zajęć wyrównawczych, w okresie wrzesień-październik 2017.
Scenariusz nr 1-Panama
Temat: Lekarz-zawód i misja
a) zagadnienia: zawód lekarza-jego misja i cechy, „Pływający Lekarze”, wolontariat
b) wartości: praca na rzecz innych ludzi, empatia
c) cele zajęć:
uczeń potrafi wymienić cechy zawodu lekarza
uczeń potrafi wyjaśnić kim jest wolontariusz
potrafi wyjaśnić czym zajmuje się organizacja „Pływający Lekarze”
d) metody i formy pracy:
dyskusja, „burza mózgów”, praca techniką kosz i walizeczka, praca indywidualna, praca w parze
e) środki dydaktyczne: fragment reportażu „Doktor Ben”, arkusze papieru, pisaki, koperty, karteczki z hasłami odnoszącymi się do specyfiki zawodu lekarza, kartki z rysunkami walizki i kosza, karty pracy, tekst przyrzeczenia
Przebieg zajęć:
1. Dyskusja: rozmowa na temat wymarzonych zawodów uczniów. Zapisanie ich na tablicy. Skupienie się na zawodzie lekarza-wspólne określenie cech.
2. Analiza tekstu przyrzeczenia.
3. Obejrzenie kilkuminutowego filmu pt. „Dr Ben”. Rozmowa na temat reportażu.
4. Zgromadzenie cech charakteryzujących wolontariusza-praca w grupach z wykorzystaniem karteczek z różnymi cechami, a także rysunkami walizeczki i koszyka. Omówienie.
5. Ustalenie definicji wolontariusza-karta pracy.
6. Podsumowanie i ewaluacja.
Scenariusz nr 2-Malawi
Temat: Szkoła w rodzinnym domu
a) zagadnienia: rola szkoły, zdobycie zawodu
b) wartości: edukacja, rozwój osobisty
c) cele zajęć:
uczeń potrafi wymienić funkcje szkoły
uczeń potrafi wymienić korzyści ze ...