Dodaj publikację
Autor
Anna Łukaszuk
Data publikacji
2017-10-31
Średnia ocena
0,00
Pobrań
1

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Wśród wielu pojęć pedagogicznych wychowanie jest jednym z trudniejszych do zdefiniowania. Wynika to z faktu, że dotyczy materii, w której toczy się długotrwały spór naukowy. „Wychowanie, to świadome, celowe i specyficzne pedagogiczne działanie osób z reguły występujących w ich różnych zbiorach (rodzinnych, szkolnych, innych) dokonywanych głównie przez słowo (i inne postacie interakcji, zwłaszcza przez przykład osobisty) zmierzające do osiągnięcia względnie trwałych skutków (zmian) w rozwoju fizycznym, umysłowym, społecznym, kulturowym i duchowym jednostki ludzkiej.”
 Pobierz (docx, 19,5 KB)

Podgląd treści

CZYM JEST WYCHOWANIE PRZEZ TEATR ?

Definicja wychowania

Wśród wielu pojęć pedagogicznych wychowanie jest jednym z trudniejszych do zdefiniowania. Wynika to z faktu, że dotyczy materii, w której toczy się długotrwały spór naukowy. „Wychowanie, to świadome, celowe i specyficzne pedagogiczne działanie osób z reguły występujących w ich różnych zbiorach ( rodzinnych, szkolnych, innych) dokonywanych głównie przez słowo ( i inne postacie interakcji, zwłaszcza przez przykład osobisty) zmierzające do osiągnięcia względnie trwałych skutków ( zmian) w rozwoju fizycznym, umysłowym, społecznym, kulturowym i duchowym jednostki ludzkiej.” „Wychowanie, to świadome organizowana działalność społeczna, oparta na stosunku wychowawczym miedzy wychowankiem, a wychowawcą, której celem jest wywoływanie zamierzonych zmian w osobowości wychowanka. Zmiany te obejmują zarówno stronę poznawczo – instrumentalną, jak i emocjonalno – motywacyjną, która polega na kształtowaniu stosunku człowieka do świata i ludzi, jego przekonań i postaw, układu wartości i celu życia.” Wiele czynników warunkuje proces wychowania. Jest to uzależnione od stopnia zrozumienia przez jednostkę określonych norm społeczno – moralnych oraz nadanie tym normom znaczenia osobistego. Niezastąpione jest świadome i celowe oddziaływanie odpowiedzialnych za wychowanie osób i instytucji m.in. rodziców, nauczycieli, szkoły, organizacji społecznych, kulturalnych i religijnych;

- systemu wychowawczego, a zwłaszcza odpowiednio zorganizowanej działalności środków masowego oddziaływania;

- wysiłków jednostki nad kształtowaniem własnej osobowości.

„Wychowanie to oddziaływanie całokształtu specyficznych pedagogicznych bodźców i doświadczeń ogólnospołecznych, grupowych, indywidualnych, profesjonalnych i nieprofesjonalnych przynoszących względnie trwałe skutki w rozwoju jednostki ludzkiej w jej sferze fizycznej, umysłowej, społecznej, kulturowej i duchowej.” „Z punktu widzenia wielu religii wychowanie jest pomocą udzielaną człowiekowi w realizacji jego człowieczeństwa, w nadaniu życiu człowieka ostatecznego sensu rozumianego na ogół jako zjednoczenie człowieka z Bogiem poprzez praktykowanie miłości bliźniego.” Ideał wychowania jest niezbędnym składnikiem procesu wychowania i stanowi , jak wyjaśnia M. Tyszkowa- wybitna specjalistka w zakresie psychologii rozwojowej i wychowawczej – układ ideałów osobowych, standardów postępowania, wartości i norm. W celu ułatwienia rodzicom wyboru placówki wychowawczej dla swojego dziecka, szkoła czy przedszkole winno wyraźnie określić ideał wychowania jakim się kieruje, na jakich przesłaniach się opiera, jak rozumie człowiekai człowieczeństwo, co i na jakiej podstawie uznaje jego naturę, w jaki sposób stymuluje jego rozwój, by przygotować wychowanka do samowychowania w sensie całożyciowej pracy nad sobą, zmierzającej do dobrowolnego wysiłku budowania siebie. Przyjęte cele wychowawcze są podstawą poczucia sensu życia i wysiłków wychowawczych i samowychowawczych. Wydaje się, że celem wychowania jest pomoc w dojrzewaniu człowieka. Kształtowanie umiejętności budowania siebie jako osoby, dążenie do wartości wyższych – prawdy i dobra, orientowania swego życia na te wartości. Wzbudzanie motywacji i przygotowanie do samowychowania.

„ Podstawą dojrzałej osobowości jest ...