Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
PROGRAM
KOŁA POLONISTYCZNEGO
DLA KLASY VII a
I. WSTĘP
Program został stworzony z myślą o uczniach klasy 7a Szkoły Podstawowej nr 2 w Ziębicach, którzy chcą poszerzać swoją wiedzę i doskonalić umiejętności polonistyczne. Planuję przeprowadzać zajęcia raz w tygodniu.
Program uwzględnia indywidualne uzdolnienia uczniów, inspiruje do aktywności i kreatywności. Zależy mi na tym, aby uczniowie rozwijali swoje talenty, brali udział w różnych konkursach o szerszym zasięgu.
Program zawiera wstęp, cele kształcenia, treści kształcenia, zakładane osiągnięcia uczniów, procedury osiągania założonych celów, ewaluację.
II. CELE OGÓLNE
1. Rozwijanie uzdolnień i zainteresowań polonistycznych.
2.Wyzwalanie w uczniach kreatywności.
3. Rozwijanie zdolności stosowania zdobytej wiedzy w praktycznym działaniu
5. Kształtowanie takich wartości jak: patriotyzm, poszanowanie tradycji, duma narodowa, umocnienie więzi ze swoją małą ojczyzną.
6.Kształtowanie świadomego i aktywnego uczestnictwa w kulturze
7. Rozbudzanie zainteresowań kulturą regionalną i narodową.
8. Rozwijanie sprawności ortograficznej.
III. CELE SZCZEGÓŁOWE
1.Aktywizowanie ucznia do udziału w inscenizacjach, konkursach i uroczystościach szkolnych.
2. Wspomaganie ucznia w odkrywaniu własnych możliwości twórczych.
3. Rozwijanie indywidualnych uzdolnień literackich.
4. Rozbudzanie szacunku dla książki, kulturalnego obcowania z nią oraz motywacji do czytania.
5. Przygotowanie do samodzielnego poszukiwania potrzebnych informacji i materiałów.
6. Budzenie zainteresowania kulturą żywego słowa - wygłaszanie z pamięci tekstów z właściwa intonacją i interpunkcją głosową.
7.Tworzenie systemu wartości moralno-społecznych, wpływanie na pozytywne postawy.
8.Rozwijanie wyobraźni i wrażliwości estetycznej.
9.Wprowadzanie ucznia w piękno i bogactwo dorobku polskich pisarzy.
10. Podniesienie poziomu znajomości ortografii i interpunkcji; doskonalenie sprawności ortograficznej.
IV. TREŚCI KSZTAŁCENIA
1. Książkowe inspiracje
- Co lubimy czytać ? - dyskusja.
- W kręgu literatury młodzieżowej.
- Dyskusja nad wybranymi utworami.
-Poezja czy proza? Co jest mi bliższe?
2. Czego szukamy w literaturze?
- Aforyzmy , które warto znać- zakładamy zeszyty z cytatami.
- Złote myśli w literaturze - wyszukiwanie, interpretacja.
- Bohater literacki godny naśladowania.
- Przesłanie moralne utworów.
3.Sztuka pisania
- Myślę, więc piszę… próby własnej twórczości literackiej. -Co to jest akrostych?
-Nasze pierwsze próby tworzenia akrostychów.
-O czym warto napisać? Tworzenie artykułów do gazetki szkolnej.
- Wywiad z ciekawym człowiekiem.
-Przygotowujemy pytania do wywiadu.
-Piszemy ręcznie zdobione listy. (Przygotowanie do udziału w Ogólnopolskim Konkurs na List).
-Tworzymy bajki zgodnie z konwencją gatunku (przygotowanie uczniów do udziału w Ogólnopolskim Konkursie ,,A to moja bajka właśnie”.
4.Moja mała ojczyzna - poznawanie własnego regionu i jego tradycji kulturowej:
-Miejscowość, w której mieszkam. Co wiem o swoim regionie? Podania, legendy.
-Reportaż z życia naszego miasta.
5.Kultura żywego słowa:
- Język świadczy o człowieku.
- Co to znaczy pięknie mówić ? - elementy kultury języka.
- Doskonalenie ...