Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
mgr Małgorzata Chmielowiec
nauczyciel języka polskiego
Scenariusz zajęć
Temat lekcji: Docieramy do sensu baśni: „Nowe szaty cesarza”.
Cele lekcji:
Po lekcji uczeń potrafi:
• Wyróżniać elementy świata przedstawionego: zdarzenia, postacie, narrator.
• Opisywać postać.
• Na podstawie tekstu baśni wyciągać własne wnioski ( analizując zachowanie bohaterów – nazywać cechy charakteru).
• Odróżniać elementy fantastyczne od realistycznych.
Metody:
• Metoda programowa: Ukierunkowana rozmowa, Praca z tekstem
• Metoda aktywizująca: Praca w grupach.
Środki dydaktyczne:
• Tekst baśni Nowe szaty cesarza.
Przebieg zajęć:
1. Zapis tematu. Przygotowanie do lekcji.
2. Praca w grupach; uczniowie systematyzują przygotowanie na lekcję informacje o bohaterach. Opis postaci – króla, dworzan, oszustów. Zapis:
|KRÓL |DWORZANIE |OSZUŚCI |
| | | |
3. Ukierunkowana rozmowa dotycząca prawdopodobieństwa zaistniałej sytuacji. Co spowodowało, że sytuacja taka miała miejsce? ( Na podstawie opisanego zachowania postaci uczniowie nazywają cechy).
Król – próżność, pycha
Dworzanie – nieuczciwość, tchórzostwo
Oszuści – spryt
4. Uczniowie określają które elementy tekstu należą do fantastycznych a które do realistycznych.
5. Ukierunkowana rozmowa dotycząca nieświadomego dziecka, które ukazuje całą prawdę o cesarzu. Zapis wniosku:
„Nowe szaty cesarza” to powieść zawierająca niektóre cechy baśni. Ukazuje ona przykre prawdy o ludziach: są egoistyczni, tchórzliwi, kłamią dla osiągnięcia własnych celów; dla zysku i stanowiska z pychy i próżności. Świat przedstawiony w utworze jest karykaturalny.
6. Zapis pracy domowej:
Wyjaśnij pojęcia: egoista, próżność, pycha, karykatrura.