Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Scenariusz zajęć rewalidacyjnych
„Kształtowanie orientacji przestrzennej”
Temat zajęć: Kształtowanie orientacji przestrzennej.
Osoba prowadząca zajęcia:
Czas zajęć: 60 minut
Cele ogólne:
- utrwalanie różnicowania prawej i lewej strony ciała,
- kształtowanie umiejętności określania położenia przedmiotów w przestrzeni – względem własnej osoby (obok mnie, po mojej prawej stronie, po mojej lewej stronie, za mną, przede mną)
- kształtowanie umiejętności określania położenia przedmiotów względem innych niezależnie od swojego ciała (sytuowanie przedmiotów w różnych miejscach przestrzeni dwuwymiarowej – tablica, zeszyt oraz trójwymiarowej – sala lekcyjna).
Cele szczegółowe:
- rozróżnia poszczególne części ciała,
- rozróżnia prawą i lewą stronę ciała,
- rozróżnia określenia położenia przedmiotów w przestrzeni względem własnej osoby (za, przed, nad, pod, obok),
-rozróżnia kierunki w przestrzeni dwuwymiarowej o trójwymiarowej– prawo, lewo, prosto, do tyłu,
- uważnie słucha piosenki i wykonuje polecenia,
- porusza się w rytm piosenki,
- prawidłowo trzyma nożyczki i sprawnie wycina.
Metody pracy:
- realizacji zadań, zabawowa, elementy Ruchu Rozwijającego W.Sherborne
Formy pracy:
- indywidualna, w parach
Pomoce:
- odtwarzacz CD, płyta CD, piłka, czyste kartki, karty do wykonania zadań (załącznik 1, załącznik 2), nożyczki, klej, kolorowe klocki (czerwony, zielony, żółty, niebieski, biały)
Przywitanie z dzieckiem.
Orientacja w schemacie ciała. Zabawa – nauczyciel wydaje dziecku polecenia:
- Połóż prawą rękę na głowie,
- Połóż prawą rękę na kolanie,
- Połóż lewą rękę na biodrze,
-Połóż lewą rękę na brzuchu.
Obroty prawo – lewo
Dziecko maszeruje w rytm muzyki. Na sygnał umówiony z nauczycielem – np. dźwięk gwizdka wykonuje obrót dookoła własnej osi w lewą stronę i maszeruje dalej a na sygnał – podwójny dziek. gwizdka - wykonuje obrót dookoła własnej osi w prawą stronę . Dziecko wykonuje obroty według sygnałów nauczyciela aż do zakończenia muzyki.
Kreślenie figur w przestrzeni.
Nauczyciel staje obok dziecka (co ważne – nie naprzeciw niego) i rysuje w powietrzu koło, mówiąc do dziecka: Rysuję w powietrzu koło zaczynając w lewą stronę. Następnie nauczyciel mówi: Rysuję w powietrzu koło zaczynając w prawą stronę. Po opanowaniu przez dziecko tej umiejętności nauczyciel może rysować w powietrzu np. kwadrat mówiąc: Rysuję kwadrat zaczynając od jego podstawy a następnie kreślę jego prawy bok, górny i lewy bok.
Tę czynność można powtarzać kreśląc w powietrzu różne figury.
Połóż piłkę ….
Ćwiczenie orientacji przestrzennej w zakresie położenia przedmiotów względem własnej osoby.
Nauczyciel podaje dziecku niewielką piłkę i prosi aby uczeń wykonywał następujące polecenia:
- Połóż piłkę przed sobą.
- Połóż piłkę za sobą.
- Połóż piłkę obok siebie.
- Trzymaj piłkę nad sobą.
6. Zabawa ruchowa do piosenki „Boogie woogie”
Dzieci wykonują proste ćwiczenia ruchowe do poleceń zawartych w piosence, np.do przodu prawą rękę daj, do tyłu prawą rękę daj ...