Dodaj publikację
Autor
Anna Woszczyńska
Data publikacji
2017-12-29
Średnia ocena
5,00
Pobrań
169

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Scenariusz zajęć rewalidacyjnych.
 Pobierz (docx, 17,4 KB)

Podgląd treści

Scenariusz zajęć rewalidacyjnych

„Kształtowanie orientacji przestrzennej”

Temat zajęć: Kształtowanie orientacji przestrzennej.

Osoba prowadząca zajęcia:

Czas zajęć: 60 minut

Cele ogólne:

- utrwalanie różnicowania prawej i lewej strony ciała,

- kształtowanie umiejętności określania położenia przedmiotów w przestrzeni – względem własnej osoby (obok mnie, po mojej prawej stronie, po mojej lewej stronie, za mną, przede mną)

- kształtowanie umiejętności określania położenia przedmiotów względem innych niezależnie od swojego ciała (sytuowanie przedmiotów w różnych miejscach przestrzeni dwuwymiarowej – tablica, zeszyt oraz trójwymiarowej – sala lekcyjna).

Cele szczegółowe:

- rozróżnia poszczególne części ciała,

- rozróżnia prawą i lewą stronę ciała,

- rozróżnia określenia położenia przedmiotów w przestrzeni względem własnej osoby (za, przed, nad, pod, obok),

-rozróżnia kierunki w przestrzeni dwuwymiarowej o trójwymiarowej– prawo, lewo, prosto, do tyłu,

- uważnie słucha piosenki i wykonuje polecenia,

- porusza się w rytm piosenki,

- prawidłowo trzyma nożyczki i sprawnie wycina.

Metody pracy:

- realizacji zadań, zabawowa, elementy Ruchu Rozwijającego W.Sherborne

Formy pracy:

- indywidualna, w parach

Pomoce:

- odtwarzacz CD, płyta CD, piłka, czyste kartki, karty do wykonania zadań (załącznik 1, załącznik 2), nożyczki, klej, kolorowe klocki (czerwony, zielony, żółty, niebieski, biały)

Przywitanie z dzieckiem.

Orientacja w schemacie ciała. Zabawa – nauczyciel wydaje dziecku polecenia:

- Połóż prawą rękę na głowie,

- Połóż prawą rękę na kolanie,

- Połóż lewą rękę na biodrze,

-Połóż lewą rękę na brzuchu.

Obroty prawo – lewo

Dziecko maszeruje w rytm muzyki. Na sygnał umówiony z nauczycielem – np. dźwięk gwizdka wykonuje obrót dookoła własnej osi w lewą stronę i maszeruje dalej a na sygnał – podwójny dziek. gwizdka - wykonuje obrót dookoła własnej osi w prawą stronę . Dziecko wykonuje obroty według sygnałów nauczyciela aż do zakończenia muzyki.

Kreślenie figur w przestrzeni.

Nauczyciel staje obok dziecka (co ważne – nie naprzeciw niego) i rysuje w powietrzu koło, mówiąc do dziecka: Rysuję w powietrzu koło zaczynając w lewą stronę. Następnie nauczyciel mówi: Rysuję w powietrzu koło zaczynając w prawą stronę. Po opanowaniu przez dziecko tej umiejętności nauczyciel może rysować w powietrzu np. kwadrat mówiąc: Rysuję kwadrat zaczynając od jego podstawy a następnie kreślę jego prawy bok, górny i lewy bok.

Tę czynność można powtarzać kreśląc w powietrzu różne figury.

Połóż piłkę ….

Ćwiczenie orientacji przestrzennej w zakresie położenia przedmiotów względem własnej osoby.

Nauczyciel podaje dziecku niewielką piłkę i prosi aby uczeń wykonywał następujące polecenia:

- Połóż piłkę przed sobą.

- Połóż piłkę za sobą.

- Połóż piłkę obok siebie.

- Trzymaj piłkę nad sobą.

6. Zabawa ruchowa do piosenki „Boogie woogie”

Dzieci wykonują proste ćwiczenia ruchowe do poleceń zawartych w piosence, np.do przodu prawą rękę daj, do tyłu prawą rękę daj ...