Dodaj publikację
Autor
Katarzyna Wdowiak-Błaszczyk
Data publikacji
2018-01-25
Średnia ocena
0,00
Pobrań
72

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Esej na temat kobiety epoki baroku. W pracy przedstawiono jej sytuację społeczną oraz wizerunek w literaturze w oparciu o dzieła omawiane na studiach z filologii polskiej. Temat na koło z języka polskiego w liceum.
 Pobierz (pdf, 625,3 KB)

Podgląd treści

Katarzyna Wdowiak-Błaszczyk

Kobieta epoki baroku — jej sytuacja społeczna i wizerunek
w literaturze

Historia kobiet jest dziedziną stosunkowo młodą. Badacze zaczęli interesować się

problematyką związaną z kobietami u schyłku XIX wieku1. W ostatnich latach poświęcono

temu zagadnieniu dużo miejsca, co miało swoje odbicie w liczbie publikacji książkowych,

artykułów, esejów i traktatów naukowych. Zebranie materiału do badań nad kobietami,

„milczącymi” uczestniczkami wydarzeń, nie było łatwe2. Sięgnięto do zamierzchłej

przeszłości, przeprowadzono analizę postaci niewiast z różnych punktów widzenia na

przestrzeni wieków, stworzono wiele ciekawych portretów kobiet, przy czym zauważyć

trzeba, że jedynym punktem odniesienia w tych rozważaniach był mężczyzna3.

Kobieta to niezwykle interesujący przedmiot opisu. To postać, która może spełniać

rozmaite funkcje: matki, córki, żony, kochanki, bogini, czarownicy, świętej czy grzesznicy, a

przy tym jest złożona i wielowymiarowa4. Szczególnym dla kobiet okresem była epoka

baroku. W Europie wiek XVII to czas intensywnych debat na temat natury niewiasty, jej

możliwości

intelektualnych,

statusu

społeczno-prawnego, miejsca w

rodzinie

i

społeczeństwie, i roli, jaką spełniała w kulturze5. Polski dorobek naukowy, poruszający

wymienione kwestie, jest dość ubogi6.

Powszechnie uważano, że człowiek przychodzi na świat z pewnym zestawem

typowych dla swojej płci cech, i że to one decydują o jego możliwościach intelektualnych

oraz wyznaczają rolę, jaką ten człowiek ma pełnić w społeczeństwie. W epoce baroku

miejscem, w którym kobieta miała się realizować, był dom; nie miała ona dostępu do funkcji

publicznych7.

Wpływ na kształtowanie się kultury europejskiej, a co za tym idzie, sposobu patrzenia

na kobietę, miały tradycja judeochrześcijańska i grecko-rzymski antyk.

W Biblii kobiety stanowią jedynie tło; na pierwszym planie znajdują się mężczyźni.

Bohaterki Starego Testamentu były bezimienne, podporządkowane władzy ojca lub męża, nie

miały żadnych praw, były traktowane przedmiotowo, często brutalnie. Na porządku dziennym

były gwałty, całkowite ubezwłasnowolnienie, wielożeństwo. Kobieta to własność mężczyzny.

1 M. Malinowska, Sytuacja kobiety w siedemnastowiecznej Francji i Polsce, Warszawa 2008, s. 7.
2 M. Bogucka, Gorsza płeć. Kobieta w dziejach Europy od antyku po wiek XXI, Warszawa 2005, s. 7–8.
3 H. Dziechcińska, Kobieta w życiu i literaturze XVI i XVII wieku, Warszawa 2001, s. 12.
4 Tamże, s. 7.
5 M. Bogucka, dz. cyt., s. 115.
6 M. Malinowska, dz. cyt., s. 8.
7 H. Dziechcińska, dz. cyt., s. 12.

1

Katarzyna Wdowiak-Błaszczyk

Ceniono ją tylko za zdolność do wydania na świat potomstwa, nic więc dziwnego, że

bezpłodność traktowana była jak przekleństwo. I chociaż na kartach Starego Testamentu

można odnaleźć opisy kobiet wybitnych, walecznych, mądrych, często przewyższających

inteligencją mężczyzn, prorokiń ...