Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Scenariusz zajęć
Data: 13.12.2017r.
Grupa wiekowa: 6-latki
Prowadząca: mgr Patrycja Bałdys
Temat kompleksowy: Niedługo Święta
Temat dnia: Pomocnicy Mikołaja – zabawy językowe.
Zagadnienia programowe z podstawy programowej:
IV. Poznawczy obszar rozwoju dziecka. Dziecko przygotowane do podjęcia nauki w szkole:
2) rozróżnia głoski na początku i końcu w wybranych prostych fonetycznie słowach;
4) rozpoznaje litery, którymi jest zainteresowane na skutek zabawy i spontanicznych odkryć, odczytuje krótkie wyrazy utworzone z poznanych liter w formie napisów drukowanych dotyczące treści znajdujących zastosowanie w codziennej aktywności;
8) wykonuje własne eksperymenty graficzne farbą, kredką, ołówkiem, mazakiem itp., tworzy proste i złożone znaki, nadając im znaczenie, odkrywa w nich fragmenty wybranych liter, cyfr, kreśli wybrane litery i cyfry na gładkiej kartce papieru, wyjaśnia sposób powstania wykreślonych, narysowanych lub zapisanych kształtów, przetwarza obraz ruchowy na graficzny i odwrotnie, samodzielnie planuje ruch przed zapisaniem, np. znaku graficznego, litery i innych w przestrzeni sieci kwadratowej lub liniatury, określa kierunki i miejsca na kartce papieru;
Zagadnienia programowe z programu „Nasze Przedszkole” MAC EDUKACJA:
Aktywność językowa:
Uczymy się czytać:
Rozwijanie słuchu fonematycznego:
- wymawianie samogłosek, a potem wymawianie za nauczycielem spółgłosek
- słuchanie zdań, wyodrębnianie w nich słów; liczenie słów w zdaniach;
- wyodrębnianie w słowach sylab, określanie ich kolejności; dzielenie słów na sylaby; liczenie sylab w słowach;
- wyodrębnianie w słowach głosek: w wygłosie, nagłosie, śródgłosie
Elementarna nauka czytania:
- rozpoznawanie liter drukowanych – małych i wielkich
- czytanie wyrazów o prostej budowie fonetycznej
Przygotowujemy się do pisania:
Naturalne kontakty ze słowem pisanym:
- odróżnianie druku od pisma odręcznego
Rozwijanie dyspozycji psychofizycznych niezbędnych do nabycia umiejętności pisania:
- rozwijanie koordynacji ruchowej (głownie skoordynowanej współpracy ruchów ramienia, przedramienia, nadgarstka i palców)
- rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie ruchów innej osoby w czasie zabawy
Cele ogólne:
- Stwarzanie sytuacji sprzyjających aktywizowaniu mowy, myślenia i doskonaleniu sprawności umysłowych
- Wyrabianie gotowości do czytania i pisania
Cele operacyjne. Dziecko potrafi:
- uważnie słuchać nauczyciela
- wyróżnić słowa w zdaniu
- dokonać analizy i syntezy słuchowej wyrazów (sylaby i głoski)
- odpowiednio reagować ruchem na słyszaną muzykę i polecenia nauczyciela
- odczytać prosty wyraz
- rysować poznane wzory literopodobne
Metoda: czynna, słowna, oglądowa
Formy: praca z całą grupą, indywidualna
Literatura:
Program edukacji przedszkolnej „Nasze Przedszkole”, M. Kwaśniewskiej i W. Żaby-Żabińskiej, wyd. MAC EDUKACJA
Przebieg:
L.p.
Sytuacje edukacyjne
Aktywności
Środki dydaktyczne
1.
Pomoc dla Świętego Mikołaja – odczytanie listu, który zaprasza dzieci do wspólnej zabawy w rozwiązywaniu zadań językowych.
Społeczna
List
2.
Wyodrębnienie wyrazów w wysłuchanych zdaniach.
- Dzieci słuchają zdania. Po każdym usłyszanym słowie układają pasek papieru; liczą słowa w zdaniu.
Idą Święta.
Będziemy ...