Dodaj publikację
Autor
Marta Obuszko
Data publikacji
2018-02-02
Średnia ocena
0,00
Pobrań
21

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Program własny z języka niemieckiego skierowany do ucznia zdolnego. Realizowany na zajęciach dodatkowych nieobowiązkowych.
 Pobierz (doc, 166,5 KB)

Podgląd treści

[pic]

PROGRAM WŁASNY
Z JĘZYKA NIEMIECKIEGO
DLA UCZNIÓW KLAS IV-VI
ZESPOŁU SZKOLNO-PRZEDSZKOLNEGO NR 4
WE WROCŁAWIU

„ JAK DOBRZE MIEĆ SĄSIADA”

Opracowała mgr Marta Obuszko
nauczyciel języka niemieckiego

Wrocław 2012

SPIS TREŚCI

1. Charakterystyka programu ……………………………………….. 3

2. Cele ogólne programu ……………………………………….. 4

3. Cele szczegółowe ……………………………………….. 5

3.1 Rozwijanie sprawności słuchania ………………………………… 5

3.2 Rozwijanie sprawności czytania ze zrozumieniem ……………… 5
3.3 Rozwijanie sprawności mówienia ……………………………….. 6
3.4 Rozwijanie sprawności pisania …………………………………. 6
3.5 Wiedza o krajach niemieckojęzycznych …………………………. 7

4. Tematyka zajęć ……………………………………………………... 7

4.1 Zakres leksykalno – komunikacyjny …………………………….. 7
4.2 Zakres gramatyczny ……………………………………………... 8

5. Metody i formy pracy …………………………………………….. 8

6. Techniki pracy …………………………………………………… 9

7. Przewidywane osiągnięcia uczniów ……………………………….. 11

8. Sprawdzanie efektów nauczania ………………………………….. 11

8.1 Poziomy osiągnięć ucznia ………………………………………… 11
8.2 Sposoby sprawdzania efektów nauczania …………………………. 12
8.3 Sposoby dokumentowania przebiegu i efektów nauczania ……….. 12

9. Ewaluacja ……………………………………………………………. 13

10. Uwagi końcowe ……………………………………………………. 14

11. Bibliografia ……………………………………………………….. 14

1. Charakterystyka programu

JĘZYK jest podstawowym narzędziem komunikowania – to oczywistość. Im lepiej posługujemy się nim, tym lepiej potrafimy wyrażać emocje, wymieniać informacje, rozumieć innych. Dlaczego nie zacząć od języka niemieckiego?

Bliskość zachodniego sąsiada sprawia, że znajomość języka niemieckiego jest bardzo pożądana w naszym regionie. Fakt swobodnego posługiwania się tym językiem ułatwia nawiązywanie kontaktów, sprzyja podejmowaniu wspólnych inicjatyw oraz rozwijaniu współpracy. Należy podkreślić również fakt, że język niemiecki jest językiem ojczystym wielu obywateli Europy i świata. Znajomość tego języka oraz jego rozumienie daje nam możliwości rozwojowe, możemy lepiej docenić kulturę innych narodów, a przede wszystkim pomaga podróżować i nawiązywać przyjaźnie.

Niniejszy program „ Jak dobrze mieć sąsiada” jest wynikiem mojej kilkuletniej pracy z uczniami szkoły podstawowej, którzy w szczególny sposób interesują się językiem niemieckim oraz krajami niemieckiego obszaru językowego. Cechują ich również zdolności językowe, pozwalające uczestniczyć im w różnego rodzaju konkursach i projektach z języka niemieckiego. Uczniowie ci rozwijają swoje umiejętności językowe na zajęciach pozalekcyjnych, które przeznaczone dla uczniów klas 4-6 .

Program ten jest ściśle skorelowany z podstawami programowymi opracowanymi przez Ministerstwo Edukacji Narodowej dla języka niemieckiego w szkole podstawowej w klasach IV – VI. Przeznaczony jest na zajęcia pozalekcyjne, które mają na celu rozszerzenie zagadnień związanych z kulturą krajów niemieckojęzycznych. Ponadto ma na celu zbliżenie dzieciom szeregu zagadnień z dziedzin geografii, historii, literatury, które wykraczają poza ramowy program nauczania. Dzieci podczas zajęć dodatkowych z języka niemieckiego, mają okazję pracować z autentycznymi materiałami, tworzyć projekty, poszerzać wiedzę i stosować ją w praktyce.
Program wprowadza propozycje rozwiązań metodycznych, których celem jest wykształcenie zachowań sprzyjających przyswajaniu języka obcego, pobudzaniu zainteresowania kulturą ...