Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Rene73, 2019-02-08, ocena:
bardzo fajnie i przystępnie
Scenariusz lekcji
KLASA: I k. m. g ZSW
TEMAT LEKCJI: Ciasto naleśnikowe
CELE DYDAKTYCZNE
CELE OGÓLNE:
poznawcze:
- zapoznanie ze składnikami podstawowymi wchodzącymi w skład ciasta naleśnikowego,
- określenie etapów sporządzania ciasta,
- omówienie zmian fizykochemicznych zachodzących podczas smażenia ciasta,
- zastosowanie ciasta naleśnikowego i klaru,
- zwrócenie uwagi na wykorzystywanie innych składników do sporządzania ciasta niż te podstawowe,
- zapoznanie się ze sprzętem do sporządzania ciasta naleśnikowego,
- podanie normy naleśników na 1 porcję,
kształcące:
- umiejętność słuchania, skupienia uwagi, pracy w zespole
- sporządzanie notatki w czasie lekcji,
- umiejętność porównywania i krytykowania sposobu wykonywania danych czynności,
- rozwiązanie nasuwających się problemów,
- kształtowanie postaw prozdrowotnych,
motywacyjne:
- konieczność podnoszenia kwalifikacji,
- zdobycie nowych umiejętności i profesjonalnej wiedzy,
- możliwość wykorzystanie wiedzy w praktyce,
- duże prawdopodobieństwo pracy w zawodzie w Polsce lub w krajach WE.
wychowawcze:
- kultura słowa i zachowanie się.
CELE OPERACYJNE
na poziomie wiadomości
Kategoria A: Zapamiętanie wiadomości-
Uczeń:
-zna składniki podstawowe ciasta naleśnikowego ,
- wie, jakie są kolejne etapy sporządzania naleśników,
- zna sposoby formowania naleśników
-poda zastosowanie naleśników.
Kategoria B: Zrozumienie wiadomości:
- nie myli kolejności sporządzania naleśników,
- wytłumaczy jak należy smażyć naleśniki,
-wyjaśni zastosowanie naleśników.
na poziomie umiejętności
Kategoria C: Stosowanie wiadomości w sytuacjach typowych
- na podstawie filmu potrafi skrytykować i wyjaśnić błędy, być kreatywny,
Kategoria D: Stosowanie wiadomości w sytuacjach problemowych
- zaproponuje różne składniki do ciasta naleśnikowego
TYP LEKCJI: poznawcza
METODY: nauczania – uczenia się przez metody podające: pogadanka, dyskusja, praca z tekstem, metodę problemową: burza mózgów, eksponująca : krótki film
FORMY ORGANIZACYJNE PRACY UCZNIÓW: indywidualna i praca w grupach.
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
Podręcznik: „Technologia gastronomiczna z towaroznawstwem” cz. I Małgorzata Konarzewska, czasopisma gastronomiczne-„ Pieprz i sól”, mazaki, papier szary, cętki, laptop, rzutnik multimedialny.
PRZEBIEG PROCESU LEKCYJNEGO:
Ogniwa lekcji
Czynności nauczyciela
Czynności ucznia
Wstępna
10 min.
Nauczyciel sprawdza listę obecności, poczym robi krótkie powtórzenie wiadomości z poprzedniej lekcji prosząc uczniów o udzielenie odpowiedzi na następujące pytania:
- Jakie są etapy produkcji ciasta?
- Jak możemy podzielić ciasto ze względu na sposób zarabiania ?
- Podaj przykłady ciast zarabianych w naczyniu?
Nauczyciel prosi dyżurnego o zapisanie tematu lekcji .
Nauczyciel zapisuje temat w dzienniku, określa cele lekcji, podaje punkty do tematu i dokonuje podziału klasy na grupy
Uczniowie odpowiadają na postawione pytania, wyjaśniają pojęcia. Przypuszczalne odpowiedzi:
Etapy produkcji ciasta to: przesiewanie mąki,
zarabianie ciasta, wyrabianie ciasta, formowanie i obróbka cieplna.
Ze względu na sposób zarabiania ciast dzielimy na zarabiane w naczyniu i w stolnicy.
Do ciast zarabianych w naczyniu zaliczamy: kluski lane, kluski kładzione, kluski francuskie, kluski półfrancuskie
Uczniowie zapisują temat, punkty do lekcji, dzielą się na grupy i ...