Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
PROGRAM ZAJĘĆ POZALEKCYJNYCH Z UDZIELANIA PIERWSZEJ POMOCY
DLA KLAS 2-3 SZKOŁY PODSTAWOWEJ
„Ja – mały ratownik”
AUTOR PROGRAMU: JUSTYNA KĘDZIORA
WSTĘP
CELE PROGRAMU
METODY I FORMY PRACY
ŚRODKI DYDAKTYCZNE
TEMATYKA ZAJĘĆ
EWALUACJA
WSTĘP
Program „Ja – mały ratownik” został napisany w oparciu o podstawę programową przedmiotu edukacja dla bezpieczeństwa dla szkół gimnazjalnych. Program przeznaczony jest dla uczniów klas 2-3 szkół podstawowych. Program przeznaczony jest do realizacji podczas zajęć pozalekcyjnych w trakcie jednego z semestrów. Wśród najmłodszych dzieci zdarza się najwięcej wypadków oraz najczęściej drobnych incydentów. Bardzo często dzieci te zapłakane, wystraszone szukają pomocy u pielęgniarki szkolnej. Zwykle skala problemu w związku, z którym dzieci szukają pomocy u dorosłych nie jest adekwatna do stresu jaki przeżywają. Często krótkie poinstruowanie jak postąpić z urazem wywołuje pożądany efekt, czyli zrozumienie i uspokojenie. Dlatego zasadnym wydaje się wprowadzać najmłodszym dzieciom elementy pierwszej pomocy. Zapoznanie ich z przyczynami i skutkami zachowań, które mogą prowadzić do powstania poszczególnych urazów, umożliwi im wyobrażenie sobie niebezpieczeństw jakie mogą ich spotkać a jakich sobie nie uświadamiają. To z biegiem czasu przyniesie efekty w postaci mniejszej liczby wypadków i lekkomyślnych zachowań. Ponadto praktyczne przećwiczenie i zapoznanie uczniów z możliwymi codziennymi urazami i sytuacjami przełoży się na zmniejszenie paniki i płaczu w sytuacjach stresujących. Obcowanie z pierwszą pomocą już w klasach 1-3 pozwoli uczniom czuć się pewniej w dalszych etapach kształcenia np. podczas lekcji przyrody, techniki, biologii, na konkursach, kursach, obozach. Również będzie miało to wpływ na zachowanie i współpracę z nauczycielem podczas lekcji edukacji dla bezpieczeństwa w gimnazjum. Łatwiej uczniom pokonać wstyd, nieśmiałość, strach przed ośmieszeniem kiedy znają podstawy omawianych na lekcji zagadnień, a nawet czują się pewni siebie ponieważ spotkali się z pierwszą pomocą w szkole podstawowej. Pewność i wykształcone umiejętności z udzielania pierwszej pomocy pozwolą przyszłym dorosłym odpowiednio zareagować . Pomóc sobie , najbliższym i osobom poszkodowanym przypadkowo napotkanym, których życie i zdrowie będzie zależało od człowieka dobrze wykształconego w tej dziedzinie.
CELE PROGRAMU:
Zdobywanie przez uczniów wiedzy i umiejętności w zakresie udzielania pierwszej pomocy.
Kształtowanie wśród uczniów postaw odpowiedzialności za życie i zdrowie własne oraz innych ludzi.
Kreowanie wśród uczniów umiejętności współpracy w grupie, wzajemnej pomocy i życzliwości.
Doskonalenie umiejętności praktycznych poprzez różnorodne formy ćwiczeniowe.
Szczegółowe cele programu:
Uczeń potrafi:
wyjaśnić, jak zachować się podczas ogłoszenia alarmu przeciwpożarowego
wskazać drogę ewakuacyjną w budynku szkolnym
wymienić potencjalnie niebezpieczne miejsca i zachowania w domu oraz otoczeniu
wyjaśnić ,jak prawidłowo zachować się podczas pożaru, korzystania z dróg i jezdni, przebywania na kąpieliskach
rozpoznać zawartość ...