Dodaj publikację
Autor
Justyna Kędziora
Data publikacji
2018-02-09
Średnia ocena
0,00
Pobrań
78

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Program zajęć z pierwszej pomocy dla klas 2-3 rozplanowany na jeden semestr.
 Pobierz (docx, 71,1 KB)

Podgląd treści

PROGRAM ZAJĘĆ POZALEKCYJNYCH Z UDZIELANIA PIERWSZEJ POMOCY

DLA KLAS 2-3 SZKOŁY PODSTAWOWEJ

„Ja – mały ratownik”

AUTOR PROGRAMU: JUSTYNA KĘDZIORA

WSTĘP

CELE PROGRAMU

METODY I FORMY PRACY

ŚRODKI DYDAKTYCZNE

TEMATYKA ZAJĘĆ

EWALUACJA

WSTĘP

Program „Ja – mały ratownik” został napisany w oparciu o podstawę programową przedmiotu edukacja dla bezpieczeństwa dla szkół gimnazjalnych. Program przeznaczony jest dla uczniów klas 2-3 szkół podstawowych. Program przeznaczony jest do realizacji podczas zajęć pozalekcyjnych w trakcie jednego z semestrów. Wśród najmłodszych dzieci zdarza się najwięcej wypadków oraz najczęściej drobnych incydentów. Bardzo często dzieci te zapłakane, wystraszone szukają pomocy u pielęgniarki szkolnej. Zwykle skala problemu w związku, z którym dzieci szukają pomocy u dorosłych nie jest adekwatna do stresu jaki przeżywają. Często krótkie poinstruowanie jak postąpić z urazem wywołuje pożądany efekt, czyli zrozumienie i uspokojenie. Dlatego zasadnym wydaje się wprowadzać najmłodszym dzieciom elementy pierwszej pomocy. Zapoznanie ich z przyczynami i skutkami zachowań, które mogą prowadzić do powstania poszczególnych urazów, umożliwi im wyobrażenie sobie niebezpieczeństw jakie mogą ich spotkać a jakich sobie nie uświadamiają. To z biegiem czasu przyniesie efekty w postaci mniejszej liczby wypadków i lekkomyślnych zachowań. Ponadto praktyczne przećwiczenie i zapoznanie uczniów z możliwymi codziennymi urazami i sytuacjami przełoży się na zmniejszenie paniki i płaczu w sytuacjach stresujących. Obcowanie z pierwszą pomocą już w klasach 1-3 pozwoli uczniom czuć się pewniej w dalszych etapach kształcenia np. podczas lekcji przyrody, techniki, biologii, na konkursach, kursach, obozach. Również będzie miało to wpływ na zachowanie i współpracę z nauczycielem podczas lekcji edukacji dla bezpieczeństwa w gimnazjum. Łatwiej uczniom pokonać wstyd, nieśmiałość, strach przed ośmieszeniem kiedy znają podstawy omawianych na lekcji zagadnień, a nawet czują się pewni siebie ponieważ spotkali się z pierwszą pomocą w szkole podstawowej. Pewność i wykształcone umiejętności z udzielania pierwszej pomocy pozwolą przyszłym dorosłym odpowiednio zareagować . Pomóc sobie , najbliższym i osobom poszkodowanym przypadkowo napotkanym, których życie i zdrowie będzie zależało od człowieka dobrze wykształconego w tej dziedzinie.

CELE PROGRAMU:

Zdobywanie przez uczniów wiedzy i umiejętności w zakresie udzielania pierwszej pomocy.

Kształtowanie wśród uczniów postaw odpowiedzialności za życie i zdrowie własne oraz innych ludzi.

Kreowanie wśród uczniów umiejętności współpracy w grupie, wzajemnej pomocy i życzliwości.

Doskonalenie umiejętności praktycznych poprzez różnorodne formy ćwiczeniowe.

Szczegółowe cele programu:

Uczeń potrafi:

wyjaśnić, jak zachować się podczas ogłoszenia alarmu przeciwpożarowego

wskazać drogę ewakuacyjną w budynku szkolnym

wymienić potencjalnie niebezpieczne miejsca i zachowania w domu oraz otoczeniu

wyjaśnić ,jak prawidłowo zachować się podczas pożaru, korzystania z dróg i jezdni, przebywania na kąpieliskach

rozpoznać zawartość ...