Dodaj publikację
Autor
Joanna Brendel
Data publikacji
2018-02-25
Średnia ocena
0,00
Pobrań
418

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Karta pracy zawiera ćwiczenia w rozpoznawaniu wypowiedzeń oznajmujących, pytających, rozkazujących i wykrzyknikowych na poziomie klasy 5.
 Pobierz (docx, 14,3 KB)

Podgląd treści

Wypowiedzenia oznajmujące, pytające, rozkazujące i wykrzyknikowe

Zadanie 1

Nazwij wypowiedzenia ze względu na cel.

Obaj popełniliśmy błąd. …………………………………………………………..

Zostaw mnie w spokoju. …………………………………………………………..

Co się stało? …………………………………………………………..

Poczęstuj się cukierkiem. …………………………………………………………..

O której idziemy do kina? …………………………………………………………..

Znów się spóźniłeś. …………………………………………………………..

Zadanie 2

Podziel wypowiedzenia na trzy grupy.

- Marku, wyłącz telewizor!

- To mój ulubiony serial!

- Wyłącz, proszę.

- Dlaczego?!

- Byłam na wywiadówce. Mam dzienniczek. Co ty na to?

- Już znikam w swoim pokoju.

- I wyjmij zaraz książkę do matematyki!

Zadanie 3

Napisz wypowiedzenia wynikające z następujących sytuacji.

- zapomniałeś zegarka i chcesz się dowiedzieć, która jest godzina.

…………………………………………………………………………………………………...

- mówisz mamie o planowanej wycieczce szkolnej.

…………………………………………………………………………………………………...

- widzisz dzieci grające w piłkę tuż koło jezdni.

…………………………………………………………………………………………………...

Zadanie 4

Paweł wysłał do swoich przyjaciół trzy różne zaproszenia. Jakie typy wypowiedzeń występują w każdym z nich?

Jutro urządzam imieniny. Zapraszam Cię na tę uroczystość.

Czekam o 17.00

Paweł

Wpadnij do mnie jutro na imieniny. Weź ze sobą dobry humor. Bądź o 17.00.

Nie zapomnij.

Paweł

Czy pamiętasz o moich imieninach? Wiesz, że urządzam je jutro o 17.00? Pasuje Ci ta godzina? Przyjdziesz?

Paweł

…………………………………………………………………………………………………...

Zadanie 5

Przekształć zdania oznajmujące na pytające. Rozpocznij je kolejno od następujących wyrazów: czy, kiedy, dlaczego, który.

Wasza klasa lubi zajęcia z informatyki.

…………………………………………………………………………………………………...

Komputery zastąpią całkowicie pracę człowieka.

…………………………………………………………………………………………………...

Nie można zastosować komputerów na lekcji wf.

…………………………………………………………………………………………………...

Program komputerowy jest najciekawszy.

…………………………………………………………………………………………………...

Zadanie 6

Przeczytaj poniższy tekst, a następnie wstaw odpowiednie znaki interpunkcyjne na końcu wypowiedzeń.

Co wywołało popłoch w Grand Cafe

Zatrzymajcie ten pociąg Niech ktoś wezwie lekarza Przepuście nas Zawiadomcie policję

Jak donosi nasza czytelniczka Suzanne M. wczoraj czyli 28 grudnia, w znanej wszystkim artystom Grand Cafe doszło do niecodziennego wydarzenia

Suzanne M. oddawała sie krótkiej drzemce, gdy ze snu wyrwały ją przeraźliwe krzykiKiedy wyjrzała przez okno, dostrzegła grupę ludzi, którzy w pośpiechu, ze strachem w oczach, wybiegali z budynku

Cóż mogło sie tam wydarzyć Dlaczego ci ludzie są tak przerażeni Suzanne nie zdążyła sie dobrze zastanowić, gdy w drzwiach kawiarni ujrzała dwóch eleganckich mężczyzn próbujących zatrzymać ostatnich gości

Zadanie 7

Przeczytaj pary zdań. Dopisz wykrzykniki tam, gdzie treść zdania wskazujące na większe emocje.

Nie lubię szpinaku…. Nie cierpię szpinaku….

Uwielbiam lody waniliowe….. Lubię lody waniliowe…..

Idziesz z nami do kina….. Koniecznie chodź z nami do kina….

Zadanie 8

Przeczytaj wypowiedzenie. Na które z pytań znajdziesz w nim odpowiedź?

Uczniowie i absolwenci dopingowali szkolną drużynę wytrwale, ale kulturalnie.

Kto kibicował zawodnikom? …………………………………………………………………...

Gdzie rozegrano mecz? …………………………………………………………………………

Jak nazywa się szkolna drużyna? ……………………………………………………………….

Jaką drużynę dopingowano? ……………………………………………………………………

Z jakiego miasta pochodzili zawodnicy? ……………………………………………………….