Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
SCENARIUSZ ZAJĘĆ ŚWIETLICOWYCH
TEMAT: Andrzejki.
Cele główne:
• Bogacenie wiedzy o polskich tradycjach związanych z andrzejkami
• Kształtowanie szacunku dla kultury i obyczaju
• Zapoznanie dzieci z wybranymi wróżbami andrzejkowymi
Cele szczegółowe:
• Zapoznanie ze znaczeniem słowa „wróżba”, „tradycja”
• Aktywizacja i integracja grupy poprzez tworzenie warunków do wspólnej zabawy
• Zachowanie bezpieczeństwa i kultury podczas wspólnych zabaw
• Stworzenie miłej i radosnej atmosfery
Metody: podająca, zabawy tematyczne, zabawy muzyczno- ruchowe
Formy: zespołowa, indywidualna
Środki dydaktyczne: tekst opowiadania o tradycji andrzejkowej, rekwizyty potrzebne do przeprowadzenia wróżb: miseczka, grosiki, woda, 2 serca z imionami, szpilka, pudełko z przepowiedniami, trzy kubki, buty, kolorowe paski z bibuły, losy z poleceniami, karteczki z nazwami zawodów, cukierki
Przebieg zajęć:
1. Nauczyciel zaprasza dzieci do wspólnej zabawy. Uczniowie staja w kole. Nauczyciel wymawia słowa wróżby: ”GROSIK DO WODY HOKUS-POKUS, CZARY-MARY, ABY WRÓŻBY SIĘ SPEŁNIŁY ZŁÓŻMY DARY”. Dzieci wypowiadają zaklęcie i wrzucają grosiki do miski z wodą.
2. „KUBKI PRZYSZŁOŚCI” – nauczyciel kładzie na stole obrączkę, różaniec, monetę nakrywa je kubeczkami następnie uczniowie wskazują kubki, to co się pod nimi znajduje przepowiada im przyszłość.
3.„PUDEŁKO Z PRZEPOWIEDNIĄ” – dzieci siedzą w kręgu na dywanie i podają sobie pudełko z przepowiedniami. Kiedy umilknie muzyka osoba trzymająca pudełko losuje co go czeka w najbliższej przyszłości.
4.„SERCA Z IMIONAMI” - dzieci wbijają szpilkę w serca z kartonu. Po drugiej stronie są wypisane imiona(osobne dla dziewczyn i chłopców)
5.„MUZYCZNA LOTRYJKA” - dzieci tańczą dowolnie w rytm muzyki. W pewnej chwili prowadzący wyłącza muzykę, a ktoś z uczestników wyciąga z magicznego worka los i odczytuje go. Na losie napisane jest polecenie, według którego dzieci dalej tańczą po ponownym włączeniu muzyki.
6.„KIM BĘDĘ” – dzieci z „magicznego worka” losują karteczki z nazwami przyszłych zawodów.
7.„BYTY” – uczniowie zdejmują lewe buty i kolejno ustawiają je w rzędzie przemieszczając pomieszczenie, aż do drzwi. But, który pierwszy „wyjdzie” – tego właściciel pierwszy wyjdzie ze stanu wolnego. Osoba która jest właścicielem buta będzie musiała z zawiązanymi oczami narysować portret swojego męża (żony).
8. Podsumowanie zajęć:
Nauczyciel dziękuje dzieciom za udział w zajęciach. Następnie dzieci częstują się
„Magicznymi cukierkami z kolorowego woreczka”. Porządkowanie sali.