Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
bozienka, 2018-03-15, ocena:
Daję 5
KONSPEKT LEKCJI WYCHOWAWCZEJ KLASA V Bogusława Pachur
TEMAT: JESTEM KULTURALNY- ZNAM SAVOIR -VIVRE
Realizowane zagadnienia programu wychowawczo profilaktycznego szkoły:
- realizacja szkolnego programu profilaktyki: zapoznanie uczniów z podstawowymi zasadami dobrego
wychowania, prezentacja podręczników savoir- vivre dla młodzieży,
- edukacja czytelnicza: popularyzacja literatury popularnonaukowej dla młodzieży,
kształtowanie nawyku korzystania ze słowników,
- kształtowanie własnej osobowości: wdrażanie nawyków związanych z dobrym wychowaniem w
codziennym życiu.
- zachęcanie do udziału w konkursach, promowanie aktywnego udziału w życiu szkoły(uczestnictwo w
akademii patriotycznej), promowanie wolontariatu-zbiórka karmy dla zwierząt, postaw koleżeńskich
metody i formy pracy:
- wypełnienie ankiety,
- dyskusja,
- oglądanie prezentacji
- metoda dramy (scenki)
- metoda „kuli śnieżnej”
- praca indywidualna, w parach, w grupach
materiały i pomoce:
-„Słownik wyrazów obcych”,
- prezentacja multimedialna
-strony internetowe-
https://pl.wikipedia.org/wiki/Savoir-vivre
https://sjp.pwn.pl/sjp/bon-ton;2552503.html
- mapa mentalna,
- arkusz brystolu,
- karteczki samoprzylepne
- instrukcje dla grup
- ankieta
- rekwizyty do scenek
-egzemplarze poradników savoir-vivre dla nastolatków
wiadomości i umiejętności:
- potrafi odszukać definicję trudnego pojęcia w odpowiednim słowniku i wytłumaczyć znaczenie tego pojęcia,
- zna znaczenie słów savoir-vivre, bon ton,
- uczeń zna podstawowe zasady dobrego wychowania,
- wskazuje zachowania właściwe i niewłaściwe,
- przedstawia scenkę na określony temat,
- wypełnia ankietę
- przedstawia swoją opinię w dyskusji,
- doskonali umiejętności pracy w grupie.
Postawy:
- rozumie ważność dobrego zachowania w codziennym życiu,
- chętnie i świadomie korzysta z dostępnych źródeł informacji w poszukiwaniu materiałów na zadany temat,
- chętnie i świadomie podejmuje działania mające na celu kształtowanie własnej osobowości,
- rozumie wpływ dobrego wychowania na pozytywne funkcjonowanie w grupie i planowania własnej
przyszłości.
PRZEBIEG LEKCJI:
Sprawy bieżące
Przedstawienie uczniom tematu i celów lekcji
- poznacie pojęcie savoir vivre, bon ton
-poznacie podstawowe zasady dobrego wychowania
-zastanowimy się dlaczego należy postępować wg tych zasad
Wyjaśnienie znaczenia zwrotów: savoir-vivre, bon ton, korzystanie ze słownika wyrazów obcych, wyszukiwanie informacji w internecie (umiejętność wyszukiwania rzetelnych informacji).
Mapa mentalna ukazująca miejsca i sytuacje, w których należy pamiętać o zasadach dobrego wychowania .Zał. 1
Ankieta Załącznik nr 2 praca w parach: rozwiązanie i omówienie ankiety dotyczącej dobrego zachowania w codziennych sytuacjach
Prezentacja multimedialna dostępna na https://chomikuj.pl/bogda65/prezentacje+multi
- odczytywanie slajdów przez uczniów, dyskusja.
Drama wykorzystująca wiadomości z lekcji wg instrukcji dla grup Załącznik nr 3
Dyskusja –
które postawy prezentowane w scenkach budzą naszą sympatię, które uczucia negatywne, niechęć.
dlaczego należy postępować wg zasad dobrego wychowania
Ćwiczenie przeprowadzone metodą kuli śnieżnej: -gdy starczy czasu
- uczniowie samodzielnie zapisują na karteczkach 3 najważniejsze według nich zasad dobrego
wychowania,
- łączą się w pary i z 6 zasad wybierają 5,
- pary ...