Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Scenariusz
„Andrzejkowa magia wróżb”
Klasa:
Data :
Prowadzący :
Cele edukacyjne:
Uczeń podczas zajęć :
- poznaje tradycyjne zabawy związane z dniem św. Andrzeja,
- rozumie pojęcia: wróżby, lanie wosku,
- aktywnie uczestniczy w zabawach nawiązujących do tradycyjnych wróżb andrzejkowych znajdując w tym radość,
- pozytywnie postrzega siebie i innych,
- czuje więź emocjonalną z grupą rówieśników,
- szanuje polskie tradycje ludowe.
Metody:
- słowna, czynna, oglądowa.
Sposób realizacji:
- miejsce: klasa,
- czas trwania: 3 godz.
Pomoce dydaktyczne:
- talerzyki, papierowe serduszka, kartki z imionami, ilustracje symbolizujące przyszłość, kolorowe tasiemki, klucze, garnek do wosku karteczki w 6 kolorach, karki z rozsypanką literową.
Przebieg
1. Powitanie.
2. Rozwiązanie rozsypanki literowej.
Pokoloruj wyrazy z literką F, pozostałe literki czytane poziomo utworzą hasło- temat dzisiejszej lekcji.( Andrzejki)
|F |A |F |A |L |A |N |F |
|O |R |A |F |A |D |R |I |
|K |F |Z |F |A |K |T |L |
|A |I |E |F |I |A |T |M |
|J |L |F |E |L |E |K |K |
|I |C |F |O |R |M |A |T |
3. Odczytanie hasła zapisanego na tablicy: ANDRZEJKI.
4. Rozmowa na temat znaczenia hasła.
- O jakim dniu mówi hasło?
- Kto wróży sobie w andrzejkowy wieczór?
- Czego chcemy dowiedzieć się z wróżb?
5. Wypowiedzi uczniów na temat zwyczajów andrzejkowych na podstawie tekstu przygotowanego przez nauczyciela( załącznik 1)
- Kiedy na wsiach zaczynał się czas zabaw i wróżb?
- Jaki wieczór był poświęcony wróżbom?
- Kto mógł sobie wówczas powróżyć?
- Jak obecnie obchodzi się Andrzejki?
- Kiedy wróżą sobie chłopcy? (w wieczór św. Katarzyny)
6. Zaproszenie do zabawy wszystkich dziewczynek – zgodnie z tradycją, wszystkich chłopców – oni też lubią się bawić.
7. Przeprowadzenie wróżb i zabaw.
Wróżba 1: „Kapcie”.
Dzieci kolejno ustawiają swoje kapcie – czyj pierwszy dotknie progu, tego pierwszego odwiedzi Mikołaj/Gwiazdor.
Każda grupa wiekowa wróży sobie osobno.
Wróżba 2: Sznurówki.
Wykorzystanie kolorowych sznurowadeł lub tasiemek - Najdłuższa sznurówka.
Najmłodsi wyciągają z koszyka po 1 sznurówce. Porównujemy ich długość – kto wyciągnął najdłuższą, ten urośnie największy.
Uwaga: dopilnujmy, aby nie było 1 najkrótszej, aby nie sprawić dziecku przykrości.
Wróżba 3: Andrzejkowe serce.
Aby wykonać tę wróżbę należy wyciąć serce z papieru i napisać na nim imiona chłopców i dziewczynek. Następnie trzeba serce odwrócić zapisaną stroną do dołu i przekłuć je igłą. Imię na które natrafimy należy do naszego przyszłego ukochanego/ukochanej.
8. Nauka andrzejkowego zaklęcia.
Oj, dadaże , oj badaże
Niechaj przyszłość się ukaże,
Czary-mary, wosku lanie,
Co ma stać się , niech się stanie.
Wróżba 4: „Lanie wosku”.
Dzieci z pomocą nauczyciela leją wosk przez ucho od dużego klucza i ...