Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Scenariusz
Zajęć Korekcyjno-Kompensacyjnych
Temat: Opanowanie prawidłowej pisowni w zakresie „ó” niewymiennego. Wykorzystanie elementów programu Edukacyjno- Terapeutycznego „Ortograffiti”
Cel główny: Ukierunkowanie uwagi dziecka na prawidłowy zapis wyrazów zawierających „ó” niewymienne.
Cele operacyjne: Dziecko potrafi:
- nazwać prawidłowo obrazki,
- posegregować wyrazy według zasad pisowni,
- wyjaśnić pisownię wypisanych wyrazów,
- zapamiętać trudną do objaśnienia pisownię wyrazów z ó niewymiennym,
- wykreślić litery zbędne w przykładowych wyrazach,
-połączyć wyraz z zestawem liter, które go tworzą
- uzupełnić prawidłowo litery w wyrazach i zdaniach.
Cele terapeutyczne:
- rozwijanie funkcji- percepcja i synteza wzrokowa, pamięć wzrokowo- manualna, analiza słuchowa, pamięć słuchowa,
- ćwiczenie spostrzegawczości,
- zapamiętanie,
- doskonalenie sprawności grafomotorycznej.
Metody:
- rozmowa kierowana,
- działań polisensorycznych ( wzrokowa , słuchowa, dotykowa)
- działań praktycznych.
Środki dydaktyczne:
- rysunek wiewiórki do obrysowania i pokolorowania,
- plansze ze zbiorami obrazków,
- rysunki zwierząt,
- kartoniki z listą wyrazów zawierających ó/ wyrazy pełne oraz z lukami/
- kartoniki ze zdaniami zawierającymi u i ó. / zdania pełne oraz z lukami/
- diagram ortograficzny,
- tekst pt. „Mały podróżnik”.
Czas trwania zajęć: - 1 godz. lekcyjna
Przebieg zajęć
Ćwiczenie 1.
Dzieci otrzymują obrazek wiewiórki. Ich zadaniem jest obrysować ją po konturach i pokolorować. Nauczyciel przedstawia dzieciom temat spotkania.
Ćwiczenie 2.
Dzieci otrzymują plansze z czterema zbiorami obrazków zawierających u i ó . Mają za zadanie nazwać obrazki i je podpisać. Wspólnie wyjaśniamy pisownię wypisanych wyrazów. Dzieci zapamiętują trudną do objaśnienia pisownię wyrazów z ó niewymiennym.
Zestaw obrazków w zbiorze pierwszym: płótno, włóczka, półmisek, półka, włócznia, czółno, skóra, rózga.
Zestaw obrazków w zbiorze drugim: buty, buda, ubranie, kufer, biurko.
Zestaw obrazków w zbiorze trzecim: król, wróżka, górnik, góral, Józio, córka
Zestaw obrazków w zbiorze czwartym: murzyn ,kucharz, uczennica, nauczycielka.
Ćwiczenie 3.
Dzieci otrzymują rysunki zwierząt. Ich zadaniem jest nazwanie obrazków i posegregowanie ich według zasad pisowni. Dzieci zapamiętują trudną do objaśnienia pisownię wyrazów z ó niewymiennym.
Zestaw obrazków: królik, wróbel, wiewiórka, żółw, sójka, przepiórka, / kogut, papuga struś, kangur jaszczurka, kurczęta.
Ćwiczenie 4.
Dzieci otrzymują kartoniki z wyrazami z „ó” niewymiennym. W każdym wyrazie pojawiła się zbędna litera. Zadanie polega na skreśleniu zbędnej litery i zapisaniu poprawnego wyrazu.
Zestawy wyrazów do poprawienia: córaka, , mózeg, różowy, chór, królt, ołówtek, rówbny, górna, ogókrek, skóraf, różoa, strójż, wróżaba, źródłao, żółtty.
Ćwiczenie 5.
Dzieci otrzymują zestawy wyrazów wraz z zestawem liter który go tworzy. Mają za zadanie połączyć wyraz z pasującym do niego zbiorem liter.
Przykładowe wyrazy: żółw, królik, wróbel, jaskółka, sójka.
Zestawy literowe: wżłó, krókli, wrbóel, asjkaółk, sjóka
Ćwiczenie 6.
Przedstawiamy dzieciom listę wyrazów z łó oraz ół a poniżej te same wyrazy bez wyeksponowanych liter. Na ...