Dodaj publikację
Autor
Anna Iwaniuk
Data publikacji
2018-05-03
Średnia ocena
0,00
Pobrań
29

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Jak dbać o własne zdrowie, nauka asertywności w stosunku do osób palących, szkodliwość palenia.
 Pobierz (docx, 13,4 KB)

Podgląd treści

Dziś już nikt nie ma wątpliwości, że palenie papierosów jest szkodliwe dla zdrowia. Każdy z nas ma wpływ na swoje zdrowie. Wiąże się to ze stylem życia, jaki prowadzimy, czyli ze sposobem w jaki żyjemy. Często nie zdajemy sobie sprawy, że poprzez postępowanie oraz wybory podejmowane każdego dnia, jesteśmy w stanie kształtować stan swojego zdrowia. W odpowiedzi na niepokojącą sytuację w obszarze palenia tytoniu wśród dzieci i młodzieży w latach 2014-2017 jako ZS nr 15 przy UDSK przystąpiliśmy do realizacji programu edukacyjnego „ Nie pal przy mnie proszę”. Program skierowany jest do uczniów klas I-III szkoły podstawowej w ramach edukacji antytytoniowej i odnosi się do biernego palenia wśród dzieci. Kształtuje u najmłodszych postawy odpowiedzialności za własne zdrowie i umiejętności radzenia sobie w sytuacjach, gdy inni ludzie przy nich palą. Uświadamia, że nie tylko czynne, ale i bierne palenie jest szkodliwe dla zdrowia. Zaczęliśmy zastanawiać się nad skalą problemu , co możemy zrobić jako nauczyciele i wychowawcy pracujący w szkole szpitalnej. Codziennie w ramach swojej pracy podejmujemy starania aby uczniowie w miarę poprawy stanu zdrowia uczestniczyli w lekcjach i zajęciach pozalekcyjnych. Musimy pamiętać o tym, że szpital to miejsce gdzie dziecko staje się jednocześnie uczniem i pacjentem a my nauczyciele pełnimy rolę nie tylko pedagoga czy wychowawcy ale również terapeuty i przyjaciela. Świat dziecka u którego wystąpiła konieczność hospitalizacji został wywrócony do góry nogami, wiąże się z tym wiele stresów wynikających z nowych nieznanych dziecku sytuacji. Dziecko w wieku szkolnym jest pod dużym wpływem rówieśników, będąc uczniem staje się również uczestnikiem życia w grupie szkolnych kolegów. Niestety wśród uczniów oprócz zachowań pozytywnych, które ciekawią a nawet imponują pojawiają się również takie zachowania, które są niewłaściwe np. palenie papierosów. Dziecko obserwując takie zachowanie wśród kolegów i niekiedy rodziców utwierdzają się w przekonaniu, że palenie papierosów świadczy o dorosłości , wywołuje chęć naśladowania. Uczniowie klas I-III jeszcze nie sięgają po pierwszego papierosa ale są już narażeni na mimowolne wdychanie dymu tytoniowego, czyli na bierne palenie. Bierne palenie ułatwia wprowadzenie dziecka w życie, w którym palenie papierosów jest normą. Istnieje duże zapotrzebowanie na programy edukacji antytytoniowej dlatego program inicjowany przez Państwową Inspekcję Sanitarną w Białymstoku spotkał się z dużym zainteresowaniem z naszej strony. Realizacja programu profilaktycznego w naszej szkole odbywała się na wielu płaszczyznach zarówno podczas zajęć pozalekcyjnych jak również w czasie zajęć wychowawczych. Program składał się z pięciu zajęć warsztatowych i był realizowany w sposób adekwatny do wieku odbiorcy. Wspólnie dążyliśmy do tego aby zajęcia były ...