Dodaj publikację
Autor
Elżbieta Telman
Data publikacji
2018-05-04
Średnia ocena
0,00
Pobrań
29

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

"Młodzi Naukowcy - przez zabawę do wiedzy" dla dzieci uczęszczających do świetlicy szkolnej. Karta może stać się ciekawym uzupełnieniem lekcji przyrody lub chemii oraz pomysłem do wykorzystania podczas zajęć pozalekcyjnych.
 Pobierz (doc, 44,5 KB)

Podgląd treści


TEMAT: Jeden sok, wiele kolorów – zabawy z czerwoną kapustą.

1. Przygotuj sok z czerwonej kapusty:
• pokrój drobno kilka liści czerwonej kapusty;
• wrzuć do garnka ze stali nierdzewnej (inny może zafarbować), zalej wrzącą wodą – poproś o pomoc osobę dorosłą;
• odstaw do ostygnięcia;
• gdy ostygnie – oddziel sok od liści – możesz użyć sitka;
• sok przelej do słoika i szczelnie zamknij;
• możesz przechowywać go w lodówce przez maksymalnie 3 dni – po tym czasie może stracić swoje właściwości.

2. W probówkach/kubeczkach umieść substancje, których odczyn chcesz zbadać. Pamiętaj, aby z substancji występujących w postaci ciała stałego (proszek, kryształki) sporządzić roztwór – wystarczy dolać niewielką ilość wody i wymieszać do rozpuszczenia. Do doświadczenia możesz wykorzystać między innymi:
• ocet;
• sodę oczyszczoną;
• sok pomarańczowy lub z cytryny;
• kwasek cytrynowy;
• proszek do prania;
• wodę gazowaną i niegazowaną;
• witaminę C;
• coca-colę;
• sól kuchenną.

3. Do każdej probówki/każdego kubeczka dodaj pipetą lub strzykawką niewielką ilość soku
z czerwonej kapusty. Obserwuj, jaką barwę przybierze roztwór.

4. Oceń, jaki odczyn ma roztwór w każdym naczyniu. Pamiętaj, że:
• barwa czerwona/różowa – odczyn kwaśny (kwasowy);
• barwa niebieska/granatowa – odczyn obojętny;
• barwa niebieskozielona/zielona – odczyn zasadowy;
• barwa żółta – odczyn bardzo silnie zasadowy (z podanych odczynników bardzo trudno go otrzymać)

WYJAŚNIENIE: Nauki przyrodnicze zajmuję się między innymi badaniem roztworów. Jednym z jego elementów jest określanie odczynu. Wyróżniamy odczyn kwaśny (kwasowy), obojętny i zasadowy. Nie oznacza to jednak, że wszystkie roztwory o odczynie kwaśnym są takie w smaku – nie wolno tego sprawdzać! Zbadanie odczynu roztworu często jest bardzo ważne w pracy naukowca. Tak jak my – ludzie – preferujemy różne smaki – słodkie, ostre, gorzkie, słone – tak niektóre przemiany i reakcje chemiczne również potrafią być bardzo „wybredne” i zachodzą tylko w roztworach o ściśle określonym odczynie. Dlatego często – aby zakończyć eksperyment sukcesem – naukowcy muszą najpierw zbadać odczyn roztworu. W laboratorium możemy znaleźć wiele substancji, które nam pomogą nam osiągnąć ten cel
w sposób bezpieczny i bez dużego wysiłku. Często mają bardzo skomplikowane nazwy – fenoloftaleina, oranż metylowy, błękit tymolowy, zieleń bromokrezolowa. Jednym z takich odczynników, który możemy przygotować samodzielnie w domu, jest sok z czerwonej kapusty. W zależności od odczynu przyjmuje różne barwy i daje natychmiastowy efekt.
A poza tym – przygotowane próbki pięknie się prezentują!
KARTA PRACY
Jeden sok – wiele kolorów. Zabawy z sokiem z czerwonej kapusty.

1. Z podanych nazw przyrządów i odczynników wybierz te, które są niezbędne do przeprowadzenia doświadczenia. Podkreśl je.

sok z czerwonej kapusty, sok wiśniowy, szczypce, mikroskop, łyżeczka, pipeta/strzykawka, nóż, woda, substancje, których odczyn chcemy ...