Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Informacje i praktyczne wskazówki dla rodziców do pracy z uczniem z trudnościami
i o specyficznych potrzebach edukacyjnych klasy pierwszej
I. Ćwiczenie i rozwijanie słuchu fonematycznego
1. Budowanie zdań złożonych z trzech wyrazów z użyciem wskazanego wyrazu, np. „mama”.
Dziecko buduje, wypowiadając zdanie, np. „Mama ma kota”. Budujemy z dzieckiem model
z białych prostokątów wyciętych z kartki papieru. Pierwszy prostokąt to pierwszy wyraz, drugi
prostokąt to drugi wyraz, trzeci prostokąt to trzeci wyraz. Utrwalamy, że zdanie kończy się kropką.
Prostokąty są białe, bez napisów. Dziecko ćwiczy tę umiejętność, aż ją opanuje. Ilość wyrazów
w zdaniu może być większa, ale należy to zrobić stopniowo – od trzech wyrazów, po cztery wyrazy
i pięć.
2. Dzielenie wyrazów na sylaby: najpierw dzielimy wyrazy na dwie sylaby ma – ma. Dziecko nie
pisze, tylko wypowiada sylaby. Dziecko liczy ile sylab ma wyraz. Wyraz „mama” ma dwie sylaby.
Od wyrazów dwusylabowych przechodzimy do wyrazów trzysylabowych i więcej. Umiejętność
ćwiczymy tak długo, aż dziecko ją opanuje.
3. Dzielenie wyrazów na głoski. Ćwiczenie rozpoczynamy od wyrazu dwugłoskowego „ul” - dobrze
jest jeśli wyraz przedstawiony jest na obrazku, bez napisu. Wypowiadamy z dzieckiem nazwę
„obrazka”, a następnie wypowiadamy nazwę przeciągając pierwszą głoskę wyrazu: „uuuuuuuul”
i pytamy dziecko, jaki głos – głoskę słyszało jako pierwszą. Dziecko powinno odpowiedzieć, że
usłyszało „u” - jeśli nie powie, to ćwiczymy tak długo, aż dziecko usłyszy. Następnie przechodzimy
do kolejnej głoski „l” i wypowiadamy pierwszą głoskę „u” krótko, a przeciągamy drugą, by ją
dziecko usłyszało: „ulllllll”. Gdy dziecko wskaże „l” jako drugą słyszaną głoskę, to ponownie
wskazujemy na obrazek przedstawiający ul i dzieląc wyrazy na głoski „u – l” prosimy, aby dziecko
powiedziało wyraz, który usłyszało. Dziecko powinno powiedzieć, że usłyszało „ul” . Gdy dzielimy
dziecku wyrazy na głoski, bądź sylaby, mamy do czynienia z tzw. ćwiczeniem syntezy słuchowej.
Jeśli podziału dokonuje dziecko, mówimy o analizie słuchowej. Dziecko uczy się wybrzmiewania
głosek – pierwszej, ostatniej i środkowej – w nadgłosie, śródgłosie i wygłosie. Z dzieckiem należy
te umiejętności ćwiczyć codziennie z użyciem obrazków oraz prostokątów służących do budowy
sytemów.
używamy obrazków
i kwadratów w kolorze czerwonym do oznaczenia samogłosek oraz niebieskim do oznaczenia
spółgłosek. Samogłoski to: a, o, e, i u, y ę, ą, u, ó. Reszta to spółgłoski. Ćwiczenia te są bardzo
ważne, ponieważ przygotowują dziecko do czytania.
Ćwicząc
słuchową
analizę
i
syntezę
II. Ćwiczenie w czytaniu i pisaniu z użyciem ruchomego alfabetu
Dziecko poznając kolejne litery powinno zapamiętać ich obraz w formie litery drukowanej
wielkiej i małej: A a oraz w ...