Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Załącznik 7b
Scenariusz lekcji przyrody, klasa II liceum
Zajęcia realizują podstawę programową z przyrody (IV etap edukacyjny) oraz stanowią dopełnienie projektu ekologicznego „Ekodwójka”
Temat: Przyszłość energii – energia odnawialna
Hasło programowe: Energia – od Słońca do żarówki
Zakres treści: energia odnawialna, energia słońca, wody i wiatru
Cel ogólny: Charakterystyka wykorzystania energetyki odnawialnej zgodnie z potrzebami współczesnej gospodarki. Ocena możliwości rozwoju energetyki odnawialnej
Cele szczegółowe:
Wiadomości:
A– Uczeń zna:
źródła energii odnawialnej,
wady i zalety elektrowni bazujących na odnawialnych źródłach energii,
B – Uczeń wyjaśnia:
potrzebę rozwoju energetyki bazującej na źródłach odnawialnych,
Umiejętności:
C – Uczeń potrafi:
przedstawić na podstawie informacji z różnych źródeł, jakie jest współczesne wykorzystanie energetyki słonecznej dla potrzeb gospodarki,
wskazać na mapie świata największe elektrownie bazujące na źródłach odnawialnych,
D – Uczeń potrafi:
omówić perspektywy rozwoju energetyki słonecznej.
Postawy:
Kształtowanie postaw proekologicznych,
Doskonalenie umiejętności pracy zespołowej,
Kształcenie umiejętności myślenia przyczynowo - skutkowego.
Formy pracy: indywidualna, grupowa, zbiorowa.
Metody: metaplan, burza mózgów, praca z mapą, prezentacja filmu
Środki dydaktyczne: podręczniki (Operon, przyroda, Ciekawi Świata), atlasy geograficzne, ścienna mapa fizyczna świata, laptop z rzutnikiem multimedialnym
Przebieg lekcji:
Faza wprowadzająca:
Czynności organizacyjne.
Nauczyciel wprowadza uczniów w tematykę zajęć i przedstawia cele lekcji.
Nauczyciel prosi uczniów, aby bazując na swojej wiedzy uzupełnili na tablicy schemat prezentujący podział źródeł energii.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel prezentuje uczniom wykres: „Bilans energetyczny świata” http://www.geographic.cba.pl/zasoby_naturalne_clip_image004.jpg Wspólnie z uczniami omawia zmiany znaczenia poszczególnych źródeł energii.
Praca z atlasem - uczniowie analizują mapy dotyczące energetyki na świecie. Wybrani uczniowie podchodzą do ściennej mapy świata, wskazując największe elektrownie wykorzystujące odnawialne źródła energii. Uczniowie wraz z nauczycielem analizują położenie omawianych elektrowni, ze szczególnym uwzględnieniem ich zależności od warunków naturalnych.
Nauczyciel dzieli uczniów na grupy. Każda z grup wykonuje metaplan, na którym prezentuje wybrane źródła energetyki odnawialnej (typy, znaczenie gospodarcze, wady, zalety). Liderzy grup prezentują wykonane metaplany.
Prezentacja filmu: „Ekperyment - czy odnawialne źródła energii (OZE) nadają się do zasilania sieci elektroenergetycznej?” https://www.youtube.com/watch?v=5nci810Tq5c
Burza mózgów: uczniowie – wykorzystując wiadomości zdobyte podczas pracy na lekcji oraz wynikające z filmu - prognozują przyszłość odnawialnych źródeł energii.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel wraz z uczniami podsumowuje temat dyskusji.
Nauczyciel ocenia pracę uczniów w trakcie tworzenia metaplanu