Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Załącznik 7a
Scenariusz lekcji geografii, klasa III liceum, zakres rozszerzony
Zajęcia realizują podstawę programową z geografii rozszerzonej (IV etap edukacyjny) oraz stanowią dopełnienie projektu ekologicznego „Ekodwójka”
Temat: Ochrona środowiska przyrodniczego Polski
Hasło programowe: Degradacja i ochrona środowiska.
Zakres treści: Formy ochrony przyrody w Polsce. Międzynarodowe formy ochrony przyrody.
Cel ogólny: Poznanie form i pojęć związanych z ochroną przyrody w Polsce oraz międzynarodowych form ochrony przyrody, które występują w naszym kraju.
Cele szczegółowe:
Wiadomości:
A– Uczeń zna:
formy prawnej ochrony przyrody w Polsce,
położenie polskich parków narodowych.
B – Uczeń wyjaśnia:
różnicę pomiędzy poszczególnymi formami ochrony przyrody w Polsce.
Umiejętności:
C – Uczeń potrafi:
określić cele ochrony przyrody w Polsce,
wskazać na mapie parki narodowe,
wskazać na mapie parki krajobrazowe położone najbliżej miejsca zamieszkania,
wymienić dominanty polskich parków narodowych,
podać przykłady gatunków roślin i zwierząt objętych prawną ochroną w Polsce,
podać przykłady obiektów przyrodniczych objętych prawną ochroną,
wskazać akty prawne regulujące kwestie ochrony przyrody w Polsce.
D – Uczeń potrafi:
uzasadnić zasadność działań na rzecz odbudowy i zachowania naturalnych elementów środowiska w Polsce
Postawy:
Doskonalenie umiejętności pracy zespołowej,
Doskonalenie umiejętności wyszukiwania, selekcjonowania i prezentowania informacji.
Kształcenie umiejętności myślenia przyczynowo - skutkowego.
Kształcenie umiejętności wypowiadania się na forum klasy, a także przedstawiania swojego zdania i popierania go rzeczowymi argumentami,
Doskonalenie umiejętności dyskusji.
Formy pracy: indywidualna, grupowa, zbiorowa.
Metody: pogadanka, praca z podręcznikiem, praca z multimediami (wyszukiwanie informacji w sieci Internet), seminarium/dyskusja, praca z mapą.
Środki dydaktyczne: podręczniki (Nowa Era, geografia rozszerzona, Oblicza Geografii 3), atlasy geograficzne, laptopy uczniowskie, ścienna mapa fizyczna Polski z elementami ekologii.
Przygotowanie do lekcji:
Tydzień przed lekcją nauczyciel informuje uczniów o temacie i prosi o przygotowanie się do rozwiązania problemu badawczego: Czy objęcie różnymi formami ochrony przyrody 1/3 powierzchni Polski jest słuszne? Podkreśla, że do wykonania tego zadania uczniowie muszą wcześniej zapoznać się z treścią podręcznika (s. 257–262). Nauczyciel prosi uczniów, aby przygotowali na zajęcia materiały źródłowe, np. regulaminy parków narodowych, mapy, dane statystyczne, a także artykuły prasowe lub internetowe na temat stosunku mieszkańców i władz okolic objętych ochroną przyrody do takiej formy użytkowania terenu.
Przebieg lekcji:
Faza wprowadzająca:
Czynności organizacyjne.
Nauczyciel wprowadza uczniów w tematykę zajęć i przedstawia cele lekcji.
Nauczyciel zadaje uczniom pytania: Jakie znacie formy ochrony przyrody?, Dlaczego wprowadza się prawne formy ochrony przyrody? Jakie prawne formy ochrony przyrody występują w Polsce? Chętni uczniowie podchodzą do mapy Polski i wskazują znane im parki narodowe.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel prosi uczniów o otwarcie strony internetowej Generalnej Dyrekcji Ochrony ...