Dodaj publikację
Autor
Edyta Stępień
Data publikacji
2018-05-08
Średnia ocena
0,00
Pobrań
8

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Scenariusz do wykorzystania na lekcji lub na kółku.
 Pobierz (docx, 17,0 KB)

Podgląd treści

SCENARIUSZ LEKCJI JĘZYKA FRANCUSKIEGO

I Liceum Ogólnokształcące im. Tadeusza Kościuszki w Wieluniu

Nauczyciel prowadzący: mgr Edyta Stępień

Klasa: II e

Data: 30 października 2015

Temat lekcji: Praca z tekstem czytanym „Les fêtes”/”Święta”.

Cel ogólny

Uczeń rozumie krótki tekst zawierający czas przeszły dokonany.

Cele operacyjne (uczeń umie/ potrafi)

poprawnie wymówić i zastosować konstrukcje leksykalno-gramatyczne poznane w trakcie lekcji

zrozumieć polecenia, pytania i sugestie nauczyciela w języku francuskim zawierające poznane konstrukcje

rozpoznać krótki opis poznanych świąt francuskich i ich nazwy

Kompetencje kluczowe

Doskonalenie skutecznego porozumiewania się z rozmówcą

Efektywne działanie w zespole i indywidualnie

Odniesienie do Podstawy Programowej

Standard I. Znajomość środków językowych

- zna proste struktury leksykalno-gramatyczne umożliwiające formułowanie pytań i odpowiedzi

Standard II. Rozumienie wypowiedzi

- stwierdza czy tekst zawiera określone informacje

- wyszukuje w tekście znane mu konstrukcje potrzebne do zrozumienia tematu

- selekcjonuje informacje i określa kontekst komunikacyjny (nadawca-odbiorca-forma wypowiedzi)

Standard III. Tworzenie wypowiedzi

- stosuje poprawne środki leksykalno-gramatyczne adekwatne do ich funkcji

- wypowiada się w określonej formie

Standard IV. Reagowanie na wypowiedzi

- poprawnie stosuje środki językowe

Standard V. Przetwarzanie wypowiedzi

- przetwarza tekst w języku francuskim

Zadania Szkoły

Rozwijanie w uczniach poczucia własnej wartości oraz wiary we własne możliwości językowe poprzez pozytywną informację zwrotną dotyczącą indywidualnych umiejętności językowych

Przygotowanie ucznia do samodzielności w procesie uczenia się języka obcego

Zapewnienie dostępu do materiałów autentycznych

Metody nauczania

a) metoda samodzielnego dochodzenia do wiedzy (problemowa)

- poszukująca

b) metoda praktyczna

- ćwiczebna

Formy pracy

- w grupach

indywidualna

zbiorowa

Środki dydaktyczne

podręcznik Le nouveau Taxi cz. 1

zeszyt ćwiczeń Le nouveau Taxi cz. 1

Fazy lekcji

Kompetencje

Techniki

Formy pracy

Czas

Krótka rozgrzewka językowa, nawiązanie do lekcji poprzedniej

Wprowadzenie

(receptywna)

Przypomnienie zasad tworzenia czasu

passé composé (czas przeszły dokonany).

pytanie - odpowiedź

zbiorowa,

indywidualna

5

Zastosowanie

(produktywna)

Indywidualna lektura tekstu z podręcznika str.62-63.

Uczniowie wykonują ćw. 1 i 2 na str. 62 (łączą osoby z ich wypowiedziami i opisy świąt z charakterystycznymi dla nich obrazkami).

Następnie podkreślają w tekście wszystkie czasowniki w czasie przeszłym dokonanym i wypisują je na tablicy, uzupełniając tabelę.

Kolejne ćw. polega na połączeniu nazwy święta z krótkim opisem-ćw.3 str. 62.

Następnie tłumaczymy słówka z tekstu, które są niezrozumiałe dla uczniów.

pytanie- odpowiedź,

pytanie - odpowiedź

indywidualna

oraz

zbiorowa

indywidualna oraz

zbiorowa

w parach

zbiorowa

5

10

10

10

Utrwalenie (reproduktywna)

Jako podsumowanie lekcji wypisujemy wszystkie nazwy świąt poznane na zajęciach i dopisujemy do nich po 1 zdaniu w czasie przeszłym dokonanym.- transformacja zdań z ćw. 3.

Jako pracę domową nauczyciel zadaje ćwiczenia z zeszytu ...