Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
SCENARIUSZ LEKCJI JĘZYKA FRANCUSKIEGO
I Liceum Ogólnokształcące im. Tadeusza Kościuszki w Wieluniu
Nauczyciel prowadzący: mgr Edyta Stępień
Klasa: II e
Data: 30 października 2015
Temat lekcji: Praca z tekstem czytanym „Les fêtes”/”Święta”.
Cel ogólny
Uczeń rozumie krótki tekst zawierający czas przeszły dokonany.
Cele operacyjne (uczeń umie/ potrafi)
poprawnie wymówić i zastosować konstrukcje leksykalno-gramatyczne poznane w trakcie lekcji
zrozumieć polecenia, pytania i sugestie nauczyciela w języku francuskim zawierające poznane konstrukcje
rozpoznać krótki opis poznanych świąt francuskich i ich nazwy
Kompetencje kluczowe
Doskonalenie skutecznego porozumiewania się z rozmówcą
Efektywne działanie w zespole i indywidualnie
Odniesienie do Podstawy Programowej
Standard I. Znajomość środków językowych
- zna proste struktury leksykalno-gramatyczne umożliwiające formułowanie pytań i odpowiedzi
Standard II. Rozumienie wypowiedzi
- stwierdza czy tekst zawiera określone informacje
- wyszukuje w tekście znane mu konstrukcje potrzebne do zrozumienia tematu
- selekcjonuje informacje i określa kontekst komunikacyjny (nadawca-odbiorca-forma wypowiedzi)
Standard III. Tworzenie wypowiedzi
- stosuje poprawne środki leksykalno-gramatyczne adekwatne do ich funkcji
- wypowiada się w określonej formie
Standard IV. Reagowanie na wypowiedzi
- poprawnie stosuje środki językowe
Standard V. Przetwarzanie wypowiedzi
- przetwarza tekst w języku francuskim
Zadania Szkoły
Rozwijanie w uczniach poczucia własnej wartości oraz wiary we własne możliwości językowe poprzez pozytywną informację zwrotną dotyczącą indywidualnych umiejętności językowych
Przygotowanie ucznia do samodzielności w procesie uczenia się języka obcego
Zapewnienie dostępu do materiałów autentycznych
Metody nauczania
a) metoda samodzielnego dochodzenia do wiedzy (problemowa)
- poszukująca
b) metoda praktyczna
- ćwiczebna
Formy pracy
- w grupach
indywidualna
zbiorowa
Środki dydaktyczne
podręcznik Le nouveau Taxi cz. 1
zeszyt ćwiczeń Le nouveau Taxi cz. 1
Fazy lekcji
Kompetencje
Techniki
Formy pracy
Czas
Krótka rozgrzewka językowa, nawiązanie do lekcji poprzedniej
Wprowadzenie
(receptywna)
Przypomnienie zasad tworzenia czasu
passé composé (czas przeszły dokonany).
pytanie - odpowiedź
zbiorowa,
indywidualna
5
Zastosowanie
(produktywna)
Indywidualna lektura tekstu z podręcznika str.62-63.
Uczniowie wykonują ćw. 1 i 2 na str. 62 (łączą osoby z ich wypowiedziami i opisy świąt z charakterystycznymi dla nich obrazkami).
Następnie podkreślają w tekście wszystkie czasowniki w czasie przeszłym dokonanym i wypisują je na tablicy, uzupełniając tabelę.
Kolejne ćw. polega na połączeniu nazwy święta z krótkim opisem-ćw.3 str. 62.
Następnie tłumaczymy słówka z tekstu, które są niezrozumiałe dla uczniów.
pytanie- odpowiedź,
pytanie - odpowiedź
indywidualna
oraz
zbiorowa
indywidualna oraz
zbiorowa
w parach
zbiorowa
5
10
10
10
Utrwalenie (reproduktywna)
Jako podsumowanie lekcji wypisujemy wszystkie nazwy świąt poznane na zajęciach i dopisujemy do nich po 1 zdaniu w czasie przeszłym dokonanym.- transformacja zdań z ćw. 3.
Jako pracę domową nauczyciel zadaje ćwiczenia z zeszytu ...