Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Scenariusz lekcji z przedmiotu Podstawy przedsiębiorczości
TEMAT LEKCJI: Popyt, podaż jako regulatory rynku.
Cel ogólny:
Poznanie elementów rynku i współzależności zachodzących między nimi w ramach funkcjonowania mechanizmu rynkowego i jego oddziaływania na cenę..
Cele operacyjne: (uczeń umie/potrafi)
- wyjaśnić definicje popytu, podaży, ceny,
- wymienić czynniki wpływające na popyt i podaż,
- zinterpretować zjawisko niedoboru i nadwyżki rynkowej,
- wyznaczyć na prostych przykładach punkt równowagi rynkowej oraz nakreślić krzywą popytu i podaży.
Metody i formy pracy:
- praca w grupach,
- praca w parach,
- dyskusja,
- praca z podręcznikiem „Podstawy przedsiębiorczości” wyd. Nowa Era
Pomoce dydaktyczne:
podręcznik „Podstawy przedsiębiorczości” wyd. Nowa Era
płyta DVD z filmami edukacyjnymi wyd. Nowa Era
zeszyt ćwiczeń
Zadania Szkoły
Przygotowanie ucznia do samodzielności w procesie uczenia się.
Kształtowanie postawy przedsiębiorczej.
Przebieg zajęć:
Czynności organizacyjne. Przypomnienie zagadnień z ostatnich zajęć. (5 min.)
( gospodarka rynkowa, rynek w gospodarce)
Wprowadzenie (15 min.)
Nauczyciel prowadzi dyskusję z uczniami na temat rynku, popytu i podaży (definicja, czynniki kształtujące rynek). Następnie uczniowie oglądają krótki film na ten temat. Nauczyciel prosi uczniów o pracę indywidualną i zdefiniowanie w zeszycie przedmiotowym omówionych pojęć.
Kolejnym zadaniem jest praca w grupach- zadaniem uczniów jest określenie jakie czynniki kształtują popyt i podaż.
Po zakończeniu ćwiczenia, uczniowie prezentują efekty pracy. Nauczyciel wyjaśnia, w razie potrzeby, pojęcie dóbr komplementarnych i substytucyjnych.
Zastosowanie (20 min.)
Następnie nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z wykresem w podręczniku (str.37). Wraz z uczniami analizuje krzywą popytu i podaży, nadwyżkę rynkową, niedobór rynkowy i punkt równowagi rynkowej. Zadaniem uczniów jest wykonanie ćwiczenia polegającego na wyznaczeniu punktu równowagi rynkowej i nakreśleniu obydwu krzywych. Uczniowie pracują indywidualnie. Nauczyciel sprawdza wykresy uczniów.
Podsumowanie i zadanie pracy domowej (5 min.)
Podsumowując lekcje nauczyciel zadaje pytania do poszczególnych punktów zajęć.
Jako pracę domową uczniowie wykonują ćw. 2 na stronie 38 z podręcznika.
Zadania, które nie zostały zakończone na dzisiejszej lekcji są jednocześnie pracą domową.