Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Innowacja metodyczna
CZYTANIE TO WYZWANIE
,,Kto czyta książki, żyje podwójnie” (U. Eco)
Oprac. Katarzyna Bartoń
Jak skutecznie motywować młodych ludzi do czytania? Jakie wartościowe tytuły wskazywać, aby zachęcić uczniów do czytania pozaszkolnego? W jakim celu wprowadzać edukację medialną w ramach polonistycznego procesu kształcenia? Jak rozwijać na lekcjach języka polskiego umiejętności potrzebne na rynku pracy? Te pytania zadałam sobie opracowując niniejszą innowację.
Działania przeznaczone są dla uczniów klas 4-7 (2017/2018) / 4 – 8 (2018/2019)
Czas trwania – październik 2017/ październik 2019
Głównymi celami jest promocja książki i czytelnictwa, rozbudzenie zainteresowania książką, sprawienie aby czytanie stało się nawykiem i przyjemnością, zwiększenie roli biblioteki szkolnej w kształceniu, wychowaniu i rozwijaniu zainteresowań dzieci i młodzieży. Integrowanie społeczności międzyszkolnych. Podjęte działania mają na celu wdrożenie dzieci do częstych kontaktów z książką i przygotowanie ich do samodzielnego czytania. czytanie to jeden z najważniejszych czynników wpływających na rozwój człowieka. Pobudza wyobraźnię, otwiera umysł, wzbogaca słownictwo, ułatwia poprawne pisanie, jest pomocą w zdobywaniu wiedzy o świecie, stanowi źródło poznania siebie i innych, zapobiega uzależnieniu od telewizji i komputera.
Cele szczegółowe:
popularyzowanie czytelnictwa i poprawa jego stanu w szkole;
wyrabianie nawyku właściwego spędzania czasu poprzez rozbudzenie zainteresowania książką;
przygotowanie do poszukiwania potrzebnych informacji i materiałów;
rozwijanie sprawności umysłowych i umiejętności twórczych;
budowa poczucia własnej wartości;
rozwijanie sprawności językowych.
Innowacja realizowana będzie podczas zajęć dydaktycznych – język polski, lekcji bibliotecznych, zajęć dodatkowych – konkursy, spotkania zewnętrzne. Do działań włączeni zostali – nauczyciel bibliotekarz i nauczyciel plastyki.
Motywacja wprowadzenia innowacji i oczekiwania z nią związane:
spadek zainteresowania wśród uczniów książką – comiesięczne analizy czytelnictwa prowadzone w szkolnej bibliotece;
zachęcenie do czytania lektur;
wnioski po sprawdzianie i egzaminie zewnętrznym;
pokazanie uczniom alternatywnych form spędzania wolnego czasu;
chęć integrowania młodzieży;
zaangażowanie uczniów w życie kulturalne;
chęć zaangażowania rodziców do rozwijania kompetencji czytelniczych dzieci.
Formy i metody pracy
Działania
Kto, kiedy i gdzie?
Gminny Konkurs Pięknego Czytania
Szkoła Podstawowa w Zasutowie; wybrani uczniowie; czerwiec
Warsztaty głośnego czytania z elementami recytacji – zajęcia w 2 grupach – kl.4-5, kl.6-7 prowadzone przez Agnieszkę Kozielską
Szkoła Podstawowa w Zasutowie;
grudzień
Starsi czytają młodszym – uczniowie czytają przedszkolakom i uczniom klas 1-3
uczestnicy w swoich szkołach
cały rok szkolny
Czytamy dla seniorów
wybrani uczniowie; sierpień i wrzesień 2018r.
Biblioteka Publiczna w Nekli
Poczytajcie Nam!
zaproszeni goście czytają uczniom
termin ustalają nauczyciele koordynujący działania w danej szkole
Wspólnie czytać raźniej! – na wybranych lekcjach języka polskiego każdy uczeń czyta fragment lektury szkolnej
każda uczestnicząca klasa w swojej szkole
cały czas realizacji innowacji
Jak nie czytam ...