Dodaj publikację
Autor
Małgorzata Maruszak-Kobas
Data publikacji
2018-05-19
Średnia ocena
0,00
Pobrań
30

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Projekt uczniowski długoterminowy.
 Pobierz (docx, 19,3 KB)

Podgląd treści

Projekt z chemii dla uczniów klas siódmych „Nasze powietrze”

Kontrakt Kontrakt na wykonanie projektu z chemii, zawarty pomiędzy nauczycielem chemii a grupą uczniów .............................................................................................................................................................................................................................................................................................................

Data rozpoczęcia projektu...........................................................................................Data zakończenia projektu..........................................................................................Zakres projektu (zadania do wykonania):

Nadajcie nazwę Waszemu projektowi o powietrzu

Czy wiecie, że każdego dnia do Krakowa wjeżdża łącznie 246 tys. pojazdów, który w znacznym stopniu wpływają na jakość powietrza, którym codziennie oddychamy.

Zadanie dla Was: wybierzcie 1 dzień roboczy i 1 dzień weekendowy, tą samą godzinę poranną lub popołudniową, to samo miejsce przy głównej trasie Warszawa-Kraków i przez 10 minut liczcie ilość aut przejeżdżających w obu kierunkach.Pamiętajcie o zasadach bezpieczeństwa na drodze!!!

Czy wiecie, że gmina Zielonki stworzyła sieć monitoringu jakości powietrza - na terenie 19 miejscowości rozmieszczono 42 czujniki monitorujące stężenie szkodliwych pyłów w powietrzu oraz wilgotność i temperaturę powietrza.

Zadanie dla Was: przez okres 5 dni sprawdzajcie stan jakości powietrza w wybranym przez Was miejscu na terenie gminy ( mile widziana okolica Waszego miejsca zamieszkania lub naszej szkoły). Potrzebne informacje znajdziecie wchodząc na stronę  http://srgz.zielonki.pl/powietrze-na-wagę-złota-mapa; jednocześnie obserwujcie pogodę ( temperatura, wiatr, opad atmosferyczny).

Wyniki przedstawcie w formie tabeli.

Czy wiecie, że stojący w Zielonkach pyłomierz wskazał na początku 2016 roku, że stężenia zanieczyszczeń przez 11 dni były w Zielonkach wyższe, niż na Alejach Trzech Wieszczów w centrum Krakowa. Najwyższe stężenia godzinne odnotowywano wieczorem oraz nocą – kiedy to mieszkańcy dorzucają do pieców i kotłów grzewczych.

Zadanie dla Was: wybierzcie obszar, na którym znajduje się 15 domów, zaobserwujcie w godzinie popołudniowej, czy z komina leci dym, czy jest jasny czy ciemny. Przedstawcie wyniki w tabeli, spróbujcie wyciągnąć wnioski dotyczące sposobu ogrzewania domu.

Czy wiecie, że porosty (organizmy symbiotyczne, w których  skład wchodzą strzępki grzyba i komórki glonu) są wskaźnikiem stopnia zanieczyszczenia powietrza. Prowadząc ich obserwację nie można dowiedzieć się o składzie związków chemicznych tylko o ich stężeniu. W monitoringu powietrza atmosferycznego wykorzystuje się zazwyczaj porosty nadrzewne. W zależności od stopnia zanieczyszczenia powietrza na drzewach spotkamy inne gatunki porostów lub ich całkowity brak.

Zadanie dla Was: znajdźcie miejsce, gdzie na drzewach występują porosty, wykonajcie ich zdjęcie, na podstawie Atlasu roślin i grzybów lub Internetu ustalcie nazwę gatunku i to dla jakiego stopnia zanieczyszczenia powietrza ten gatunek jest charakterystyczny.

Czy wiecie, że Europejska Agencja Środowiska uruchomiła interaktywną mapę jakości powietrza w Europie, w której można sprawdzić poziom zanieczyszczenia powietrza we wszystkich europejskich krajach

Zadanie dla Was: wejdźcie na stronę http://airindex.eea.europa.eu/, znajdźcie miejsca w Europie z ...