Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Program do pracy z uczniem zdolnym
na zajęciach z języka niemieckiego
w klasie III gimnazjum
Autor: Magdalena Skotnicka
nauczyciel języka niemieckiego
w Zespole Szkół w Krzeszowie
Spis treści
Wstęp 3
1.Charakterystyka programu 4
2.Cele ogólne programu 5
3.Cele szczegółowe 5
3.1 Rozwijanie sprawności słuchania: 5
3.2 Rozwijanie sprawności czytania ze zrozumieniem 6
3.3 Rozwijanie sprawności mówienia: 6
3.4 Rozwijanie sprawności pisania: 6
3.5 Wiedza o krajach niemieckojęzycznych: 7
4.Tematyka zajęć 8
4.1 Zakres leksykalny 8
4.2 Zagadnienia gramatyczne: 8
5.Metody i techniki stosowane w pracy z uczennicą 10
6.Formy pracy 11
7.Przewidywane osiągnięcia uczennicy 11
8.Kontrola i ocena osiągnięć uczennicy 13
9.Ewaluacja programu 13
10.Uwagi końcowe 13
Wstęp
Każdy człowiek przychodząc na świat przynosi ze sobą potencjał, nowe możliwości, a także zdolności. Wielu badaczy tematu uważa, że tyle samo jest różnych zdolności ile jest rodzajów aktywności człowieka, znaczy to, że każdy człowiek powinien rozwijać zdolności na maksymalnym dla siebie poziomie. Nauczyciel pracując z dziećmi, młodzieżą stara się rozpoznawać, analizować zdolności, predyspozycje swoich uczniów. Niezwykle istotne jest zdiagnozowanie potencjału ucznia i właściwe pokierowanie jego rozwojem. Planując działania dydaktyczne należy uwzględnić wiele aspektów m.in. cechy charakteru ucznia, jego dojrzałość emocjonalną, zainteresowania, motywację do osiągania wyznaczonych celów. Bardzo ważna jest indywidualizacja procesu nauczania w bieżącej pracy zarówno z uczniami słabymi, jak i zdolnymi.
Współczesne szkolnictwo nastawione jest na kształcenie powszechne. Nauczyciele pracują z uczniem przeciętnym, borykają się ze słabym i często brakuje czasu dla uczniów zdolnych. Dlatego właśnie ci uczniowie zdolni są znudzeni i nie rozwijają się na miarę swoich możliwości, nie czynią odpowiednich postępów, zniechęcają się, lekcje są dla nich nieciekawe. Dlatego też należy poświęcić im więcej uwagi i czasu, rozbudzać zainteresowania uczniów, tworząc atmosferę sprzyjającą ciekawości i wysiłkom.
Odpowiednie zdiagnozowanie zdolności ucznia to klucz do sukcesu. Najważniejszy w rozpoznawaniu uzdolnień dziecka jest rodzic, wychowawca w przedszkolu a następnie nauczyciel danego przedmiotu. Ważna jest znajomość cech ucznia zdolnego, metod i formy pracy z takim uczniem oraz dobór odpowiedniej tematyki. Ważne jest by nie pominąć żadnego talentu ucznia, bo talent, który nie jest pielęgnowany zanika.
Skonstruowanie programu do pracy z uczniem zdolnym na zajęciach z języka niemieckiego miało na celu opracowanie całościowego modelu działania, który posłuży do wspierania rozwoju ucznia na wielu płaszczyznach, takich jak zwiększone możliwości poznawcze w zakresie uczenia się języków obcych, motywacja, kreatywność, przy jednoczesnym wykorzystaniu cech osobowościowych ucznia.
1.Charakterystyka programu ...