Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Sprawdziany1268, 2018-05-28, ocena:
Nie podoba mi się ten artykuł.
DZIEŃ BEZ TELEFONU KOMÓRKOWEGO - EKSPERYMENT WYCHOWAWCZY
scenariusz godziny wychowawczej
SZKOŁA: VII Liceum Ogólnokształcące w Szczecinie
RODZAJ ZAJĘĆ: godzina wychowawcza
NAUCZYCIEL: Magdalena Brajtling
TEMAT: DZIEŃ BEZ TELEFONU KOMÓRKOWEGO – EKSPERYMENT WYCHOWAWCZY
WPROWADZENIE
Pomysł przeprowadzenia eksperymentu wychowawczego pt.: DZIEŃ BEZ TELEFONU
KOMÓRKOWEGO narodził się po konferencji zorganizowanej przez fundację DBAM O MÓJ Z@SIĘG,
poprowadzonej przez dr Macieja Dębskiego z Uniwersytetu Gdańskiego. Spotkanie dotyczyło
szeroko rozumianego FONOHOLIZMU wśród dzieci i młodzieży. Badania na temat zaburzeń
w korzystaniu z Internetu oraz telefonów komórkowych. prowadzone przez fundację na
terenie całego kraju wykazują, że 10-15% młodych osób zdradza wyraźne symptomy
nadmiernego korzystania z sieci i telefonów komórkowych. Należą do nich m.in.:
• przeżywanie negatywnych stanów psychicznych w sytuacjach niemożności korzystania
z telefonu komórkowego,
• zaniedbywanie swoich dotychczasowych obowiązków
• nierozstawanie się z własnym telefonem.
Eksperyment został poprzedzony lekcją wychowawczą na temat zagrożeń, jakie niesie ze
sobą nadmierne korzystanie z urządzeń cyfrowych. Każdy uczeń mógł również stwierdzić, czy
ma problem z kontrolowaniem częstotliwości korzystania z w/w urządzeń oraz czy
fonoholizm go dotyczy. Podczas lekcji wykorzystane zostały materiały dydaktyczne fundacji
DBAM O MÓJ Z@SIĘG, dostępne na stronie www.dbamomojzasieg.com (zakładka biblioteka)
CELE:
• Propagowanie odpowiedzialnego wykorzystywania nowoczesnych technologii w życiu
codziennym
• Ocena, czy u uczniów występują symptomy nadmiernego korzystania z sieci i
telefonów komórkowych
• Rozwój krytycznego myślenia
FORMY PRACY:
• praca z klasą
• ankieta
• dyskusja
POMOCE DYDAKTYCZNE
• pudełko na telefony
• kartka papieru i długopis
• ankieta
PRZEBIEG ZAJĘĆ
CZĘŚĆ I EKSPERYMENTU godziny poranne
1. Powitanie uczniów,
2. Wprowadzenie do zajęć:
• Prezentacja tematu
• Oddanie nauczycielowi telefonów komórkowych na ustaloną ilość czasu
CZĘŚĆ II EKSPERYMENTU godziny popołudniowe
1. Nauczyciel proponuje uczniom rozwiązanie krótkiej ankiety złożonej z 5 pytań
otwartych. Nauczyciel po kolei odczytuje pytania, a uczniowie zapisują swoje
odpowiedzi na kartkach. Uczniowie udzielają odpowiedzi anonimowo.
ANKIETA
✓ Czy podczas trwania eksperymentu brakowało Ci telefonu?
✓ Jak się czułaś/czułeś bez telefonu?
✓ Czy miałaś/miałeś więcej czasu wolnego?
✓ Jak wyglądały twoje kontakty z innymi?
✓ Czy brak telefonu wpłynął na twoje skupienie podczas lekcji?
2. Nauczyciel zbiera odpowiedzi uczniów i przygotowuje wyniki na następne spotkanie
z uczniami. Po zaprezentowaniu wyników uczniowie podsumowują eksperyment i
wyciągają wnioski. Oceniają, czy w ich klasie występują symptomy nadmiernego
korzystania z telefonów komórkowych.
3. Wyniki eksperymentu warto również omówić podczas spotkania z rodzicami.