Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Anna Bernat
Nauczyciel muzyki
Konspekt lekcji muzyki
Klasa IV SP
TEMAT: Wolno – szybko, głośno – cicho.
Oznaczenia tempa i dynamiki w muzyce.
CELE:
zapoznanie z głównymi oznaczeniami tempa i dynamiki
kształtowanie wrażliwości słuchowej na zmianę tempa i dynamiki
układanie ilustracji muzycznej do tekstu wiersza
ukazanie ścisłego związku zachodzącego między tempem i dynamiką, a nastrojem utworu muzycznego.
Uczeń:
wie, co to są tempo i dynamika i jakie maja znaczenie w utworze muzycznym
potrafi wymienić kilka rodzajów tempa i oznaczeń dynamicznych
rozróżnia zmiany tempa i dynamiki w utworze muzycznym
układa ilustrację muzyczną i stosuje w niej zmiany tempa i dynamiki.
METODY:
- pogadanka
- percepcja muzyki
ŚRODKI:
- instrument muzyczny – pianino, gitara
- wiersz „Lokomotywa” J. Tuwima (fragment)
- wiersz „Burza” J. Ratajczak
- nagranie: „Taniec Węgierski” J. Brahmsa
- rozsypanka
Przebieg zajęć:
I
Przywitanie
Czynności organizacyjno – porządkowe
Przypomnienie wiadomości z poprzedniej lekcji (Śpiew piosenki „noc nad Utratą”)
II
Zapowiedź tematu i zapisanie do zeszytu: Tempo i dynamika w muzyce.
Wyjaśnienie:
Tempo określa szybkość wykonywania utworu. Wyróżniamy trzy rodzaje tempa:
- wolne, umiarkowane, szybkie. Oznaczenia tempa podaje się w języku włoskim, na początku utworu lub w dalszym zapisie, jeśli tempo ulega zmianie.
Podanie oznaczeń tempa (podręcznik str.90) – czytają wybrane dzieci.
Przeczytanie fragmentu wiersza „Lokomotywa” przyśpieszając – wybrane dzieci.
Tempo w utworze może być zmieniane, jeśli tak zechce kompozytor lub wykonawca. Te zmiany oznacza się słowami: Accelerando – przyspieszając i ritemuto – zwalniając.
Prezentacja metronomu, wyjaśnienie, do czego służy i jak działa. (przeczytanie przez ucznia)
Zaśpiewanie piosenki „Czerwone jabłuszko” z metronomem.
Wyjaśnienie pojęcia dynamika.
Dynamika zajmuje się głośnością wykonywania dźwięków w utworze muzycznym. Oznacza się ja również w jęz. Włoskim na początku utworu lub w dalszym jego zapisie. Oznaczenia dynamiki mówią wykonawcy jak głośno ma grać lub śpiewać.
Przeczytanie uczniom oznaczeń dynamicznych (podr. s. 91)
Piosenka „Noc nad Utratą” – podanie przez dzieci włoskich nazw dynamiki i tempa.
Czytanie tekstu „Burza” - wytłumaczenie dzieciom na czym polega ilustracja muzyczna do tego wiersza. (sz…, kartki papieru, bębenek, grzechotka)
Dynamika w utworze również może być zmieniana. Określa się to stosując następujące oznaczenia: (podr. s. 92)
Słuchanie „Tańca Węgierskiego” Johannes Brahmsa.
Rozsypanka wyrazowa.
III. Podsumowanie lekcj Pożegnanie.