Dodaj publikację
Autor
Krzysztof Jurkiewicz
Data publikacji
2018-05-29
Średnia ocena
0,00
Pobrań
13

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Wycieczka edukacyjna dla klasy I- II szkoły średniej, powiązana z realizowanym na języku polskim materiałem. Przykład z Gdańska, ale schemat do wykorzystania w każdym mieście.
 Pobierz (docx, 11,9 KB)

Podgląd treści

Wycieczka edukacyjna „. Stary Gdańsk. Renesans i barok w zabytkach Starego i Głównego Miasta”.

Coraz częściej spotykam się z sytuacją, że młodzież nie zna swojego miasta lub miasta, które jest atrakcją turystyczną czy historyczną, a jest położone niedaleko miejsca zamieszkania. Dobrym przykładem jest sytuacja w Trójmieście- młodzież z Gdyni, czy położonych niedaleko Trójmiasta miast, jak Rumia czy Wejherowo, która uczęszcza do mojej szkoły, nigdy nie była w centrum Gdańska.

W związku z tym, pod koniec pierwszej lub na początku drugiej klasy (szkoła średnia) organizuję lekcję w terenie, poświęconą zabytkom starego Gdańska z XVI i XVII wieku (co pokrywa się z rozkładem materiału języka polskiego).

Schemat wycieczki da się zastosować w każdym mieście- temat i trasa są oczywiście zależne od lokalnych atrakcji.

Wycieczka pozwala młodzieży:

- zapoznać się z atrakcjami regionu;

- uczy zdobywania informacji z różnych źródeł (biblioteka, Internet, wywiad, itp.);

- przygotowuje do matury ustnej;

- zapoznaje ze specyfiką zawodu przewodnika (klasy obsługi turystycznej).

Zasady:

- każdy uczestnik lekcji przygotowuje krótką ( 3 do 5 minut) wypowiedź na temat wybranego z listy zabytku;

- wypowiedź musi zawierać następujące elementy: czas powstania obiektu i jego przeznaczenie, krótka historia zabytku (ze szczególnym podkreśleniem interesującego nas okresu czy tematu), anegdota (ciekawostka, legenda związana z zabytkiem, itp.)

- każdy uczestnik przygotowuje bibliografię, w której musi być co najmniej jedno źródło internetowe i jedno książkowe.

Referaty są wygłaszane w bezpośredniej bliskości obiektu i podlegają ocenie.

Czas trwania proponowanej lekcji (przejście z referatami) to około 3 godzin.

Renesans i barok w Gdańsku. Zabytki Starego i Głównego Miasta.

W proponowanej lekcji uwzględniłem 20 zabytków, ale trasa jest tak urozmaicona, że bez problemu i bez zbędnego zbaczania z drogi (przejście jest tak zaplanowane, że wyruszamy z dworca PKP i- robiąc pętlę- w jego okolicach kończymy) można ją rozbudować o jeszcze kilka. Jednak nie polecam- 3 godziny to bardzo długo i młodzież traci zdolność koncentracji.

Kolejność zabytków:

1. Brama Wyżynna;

2. Zespół katowni i bramy więziennej;

3. Złota Brama;

4. Ulica Długa (w tym wybrane kamienice);

5. Ratusz Głównego Miasta;

6. Długi Targ (w tym kamienice królewski i Złota Kamieniczka);

7. Dwór Artusa;

8. Fontanna Neptuna;

9. Zielona Brama;

10. Wyspy Gdańska (szczególne Spichrzów i Ołowianka);

11. Długie Pobrzeże (w tym bramy wodne);

12. Żuraw;

13. Ulica Mariacka;

14. Kościół Mariacki (wewnątrz i z zewnątrz);

15. Wielka Zbrojownia;

16. Kościół Św. Mikołaja (wnętrze);

17. Mury i baszty Gdańska;

18. Kościół Św. Katarzyny;

19. Ratusz Starego Miasta;

20. Sylwetka Jana Heweliusza (przy pomniku astronoma i piwowara).