Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
PRZEDSZKOLE MIEJSKIE NR 17
W TORUNIU
IM. FRYDERYKA CHOPINA
PROGRAM AUTORSKI
„MALI MIŁOŚNICY MATEMATYKI”
Ewelina Stawska
TORUŃ 2018
Matematyka nie jest ani trudna, ani nudna
Zwłaszcza jeśli zaprzyjaźnimy się z nią od dziecka.
Matematyka jest miarą wszystkiego
(Arystoteles)
I WSTĘP
Wiek przedszkolny to okres intensywnych zmian w sferze rozwoju fizycznego, psychicznego, społecznego i emocjonalnego każdego dziecka. To dla niego czas odkrywania, doświadczania, poszukiwania, świadomego poznawania.
To najbardziej intensywny czas dla poznawania świata, czerpania z doświadczeń.
Dzieci w tym wieku, mają niezwykle chłonny umysł, odbierają świat wszystkimi zmysłami , a matematyka w tym świecie odgrywa ogromną rolę, jest właściwie wszędzie. Dzieci rozwijają myślenie matematyczne poprzez działanie, odkrywanie , poszukiwanie odpowiedzi.
Pasją dziecka jest uczenie się i doskonalenie, a czyni to poprzez zabawę, a rolą dorosłych w tym momencie jest tak ukierunkować ten proces, by czynił go efektywniejszym i fascynującym.
Każde dziecko posiada umiejętności matematyczne, tylko należy je odpowiednio ukierunkować i rozwijać. Program „Mali Miłośnicy Matematyki", ma wyjść na przeciw tym poszukiwaniom.
Program stanowi propozycję zabaw, ćwiczeń, zajęć edukacyjnych opartych na metodach aktywnych ukierunkowanych na rozwijanie umiejętności matematycznych. Dedykowany jest dla dzieci od 3 lat do 6 lat, które wykazują się szczególnymi zdolnościami w tym zakresie, które posiadają umiejętności wykraczające poza treści zawarte w podstawie programowej.
Zabawy matematyczne zawarte w programie są tak przemyślane , by ugruntowywały i poszerzały wiedzę zdobytą w przedszkolu , a jednocześnie zachęcały do wychodzenia ponad umiejętności na tym etapie rozwojowym.
II CELE PROGRAMU
CELE OGÓLNE
Poszerzenie wiedzy i umiejętności dzieci zdolnych w wieku przedszkolnym w zakresie matematyki
Stwarzanie warunków sprzyjających rozwijaniu kompetencji matematycznych poprzez stosowanie różnorodnych ćwiczeń i zabaw o charakterze problemowym
CELE SZCZEGÓŁOWE- DZIECKO
Doskonali myślenie konstruktywne , twórcze i innowacyjne
Aktywnie rozpoznaje problemy logiczne oraz myślenie analityczne
Pokonuje trudności zawarte w zadaniach wymagających wysiłku intelektualnego
Kształtuje odporność emocjonalną niezbędną w pokonywaniu trudności tkwiących w zadaniach matematycznych
III OPIS REALIZACJI PROGRAMU
Głównym założeniem programu jest wychodzenie naprzeciw potrzebom dziecka o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Rozwijanie uzdolnień i zainteresowań zgodnie z jego potencjałem i możliwościami. Kształtować postawy twórcze, rozwijać pomysłowość w myśleniu i działaniu, wdrażać do samodzielnego i logicznego myślenia. Najważniejszą sprawą w pracy z dzieckiem zdolnym jest w ogóle dostrzeżenie go, czyli wyłonienie z grupy innych dzieci. Wbrew pozorom nie jest to wcale takie proste. Pamiętajmy , ze nawet bardzo zdolne dziecko jest przede wszystkim dzieckiem i potrzebuje dużo czasu i przestrzeni, aby rozwinąć się jako osoba, musi się doskonalić nie tylko intelektualnie ale i emocjonalnie.
Realizacja programu odbywać się będzie w trakcie ...