Dodaj publikację
Autor
Lidia Szurakowska
Data publikacji
2018-06-26
Średnia ocena
4,00
Pobrań
40

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

W pigułce.
 Pobierz (doc, 40,5 KB)

Komentarze

laura63, 2019-01-23, ocena:

Cytat z publikacji: "Metodę tą wykorzystuje do rozwijania sprawności rozumienia tekstu czytanego. Wybieram tekst, rozcinam go na tyle fragmentów na ile grup podzielona jest klasa." - i co dalej? Brak tu kontynuacji! Niejasne sformułowania. Brak źródeł materiałów wykorzystanych w publikacji.

Podgląd treści


Formy i Metody pracy z uczniami

METODA JIGSAW
Jest to jedna z metod nauczania współpracy. Ma za zadanie aktywnie włączyć uczniów w proces uczenia się. Uczeń jest odpowiedzialny za nauczenie części materiału swoich kolegów.
Są różne nazwy tej metody – układanka, puzzle- i różne warianty, ale sedno jest to samo: każdy uczestnik grupy powinien zostać ekspertem, który w istotny sposób przyczyni się do osiągnięcia sukcesu całego zespołu.
Klasa zostaje podzielona na grupy 4-6 osobowe (idealne grupy to 5 grup po 5 osób).
Metodę tą wykorzystuje do rozwijania sprawności rozumienia tekstu czytanego. Wybieram tekst, rozcinam go na tyle fragmentów na ile grup podzielona jest klasa.

METODA PRAWDA – FAŁSZ
Przygotowuje duży arkusz papieru na którym zaznaczone są 3 pola oraz wykonany własnoręcznie zestaw kart.KARTY leża w polu oznaczonym „karty” odwrotna strona do góry.
Uczniowie kolejno wyciągają jedna karę i czytają ja głośno. Grupa musi zdecydować , czy
przeczytane zdanie jest zgodne z treścią tekstu czy też nie. Karta wędruje na pole „prawda” lub „fałsz”. Jeżeli grupa nie dojdzie do porozumienia kartę odkładamy.

METODA PRO – CONTRA
Rozwija umiejętność koncentracji i formułowania myśli, rzeczowego argumentowania. Metoda sprawdza sie w tematach problemowych, kontrowersyjnych, wzbudza ciekawość i uatrakcyjnia lekcje. Wykorzystuje sie tutaj inwencje twórcza członków grupy.

METODA 6 – 3 – 5
Powstała z metody „burza mózgów”. W tej metodzie pomysły nie są ustnie formułowane i głośno prezentowane w grupie, lecz zapisywane przez każdego członka grupy na kartce. Pomysły te są systematycznie zgłębiane, jednak ilość pomysłów jest ograniczona. Analizowane tą techniką pomysły są znacznie konkretniejsze niż w przypadku „burzy mózgów”.
Każdy członek 6-cio osobowej grupy zapisuje na formularzu zawierającym 6 razy po 3 pola, 3 pomysły – idee. Formularz ten w określonej kolejności jest 5-ciokrotnie przekazywany dalej. Bazując na pomysłach poprzedników kolejni członkowie grupy uzupełniają każdy formularz o 3 dalsze pomysły na rozwiązanie problemu. Odpowiedzi poszczególnych członków powinny jak najbardziej nawiązywać do zapisanych już pomysłów i starać sie ujaąć problem jeszcze dokładniej.
Plusem tej metody jest to, iż według niej może pracować jednocześnie kilka 6-cio osobowych
grup, zajmujących się tym samym problemem.
Wykorzystuje tę metodę do zapisywania skojarzeń na dany temat, zebrania słownictwa do określonego tematu lub w miejsce metody drzewko decyzyjne. 

METODA DRZEWO DECYZYJNE.
W pień drzewa wpisuję hasło, temat leksykalny itp. Na gałęziach uczniowie wpisują słowa do
określonego tematu. Przypomina to asocjogram lub tak zwane słoneczka.
Często wykorzystuję tę metodę do gramatyki. W pień drzewa wpisuje hasło np. zaimki. Każda gałąź oznacza inny rodzaj zaimka: osobowego, dzierżawczego, zwrotnego ...