Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
PROGRAM ZAJĘĆ POZALEKCYJNYCH
Z JĘZYKA NIEMIECKIEGO
W GIMNAZJUM W LEŚNEJ
Charakterystyka programu
Celem programu jest organizacja koła zainteresowań z języka niemieckiego z myślą o uczniach klas trzecich gimnazjum zdających egzamin
z języka niemieckiego. Ze względu na ograniczenia programowe oraz ilość godzin języka niemieckiego w tygodniowym planie zajęć uczniowie ci mogą rozwijać swoje umiejętności językowe na zajęciach pozalekcyjnych, w postaci koła zainteresowań.
Starałam się dopasować odpowiednią partię materiału do ich zainteresowań. Tematyka zajęć obejmuje zagadnienia związane z obszarem życia codziennego: dom, rodzina,życie rodzinne i towarzyskie, praca hobby, szkoła, kraje niemieckojęzyczne. Zawarłam również wiele zagadnień gramatycznych oraz leksykalnych potrzebnych do swobodnego posługiwania się językiem niemieckim w życiu codziennym.
Ponadto uczniowie mogą przygotować się do udziału w konkursach, olimpiadach czy przedstawieniach językowych.
Program ten ma umożliwić kształtowanie wszystkich sprawności językowych, zarówno receptywnych jak i produktywnych. Stąd też zadania oraz ćwiczenia wybrane na zajęcia dotyczą słuchania, czytania, pisania oraz mówienia.
Program skupia się na potrzebach ucznia, tak by jego język był komunikatywny, nie tylko jako uczony w klasie ale też używany poza nią. Ponadto urozmaiciłam formy pracy: praca w plenum, w grupach,doskonale wpływająca na motywację ucznia, praca indywidualna. Na zajęciach tworzonych jest wiele sytuacji do porozumiewania się, tak by uczeń był aktywny i używał języka jako środka do wyrażenia wartości, opinii, poglądów.
Cele kształcące obejmują także rozwijnie umiejętności wykorzystania przez uczniów różnego rodzaju źródeł informacji, a także efektywne samodzielne uczenie się poprzez zastosowanie różnorodnych technik, techniki posługiwania się słownikiem.
Dzięki wprowadzeniu autentycznych materiałów, uczeń będzie miał możliwość rozszerzenia repertuaru funkcji językowych.
Tworząc ten program starałam się, by elementy w nim zawarte działały na uczniów motywująco i zachęcały do dalszej pracy nad językiem niemieckim.
Cele ogólne programu
· Opanowanie przez uczniów cztery sprawności językowych umożliwiających swobodne posługiwanie się językiem w życiu codziennym
· Rozwój krytycznego, twórczego i logicznego myślenia
· Gromadzenie i wykorzystanie informacji z różnych źródeł
· Wykształcenie w uczniach samodzielnego zdobywania wiedzy i wykorzystywania jej w sposób twórczy
· Poszerzenie i uzupełnienie wiedzy gramatyczno - leksykalnej zdobytej podczas lekcji języka niemieckiego
· Rozwijanie w uczniach ciekawości i tolerancji do innych kultur i języka poprzez przekazywanie informacji realioznawczych obejmujących obszar krajów niemieckojęzycznych
· Przygotowanie uczniów do udziału w konkursach
Cele szczegółowe programu
I. W zakresie sprawności słuchania uczeń powinien:
- identyfikować osoby, miejsce i czas z usłyszanego materiału
-rozumieć prezentowany tekst selektywnie, globalnie, szczegółowo
-rozumieć proste wypowiedzi wypowiadane przez rodzimych użytkowników języka
-umieć rozróżniać w zadaniach do tekstu wypowiedzi prawdziwe i niezgodne z prawdą
-na podstawie usłyszanego materiału audialnego wyselekcjonować słowa ...