Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Kształtowanie kompetencji czytelniczych wśród uczniów
Czytanie rozwija słownictwo, uczy rozumieć świat, rozwija fantazję, rozbudza wyobraźnię, pozwala zrozumieć motywy postępowania innych ludzi. Ma wpływ nie tylko na wiedzę młodego człowieka, ale również na charakter, wrażliwość, wartości i postawy, jakie przyjmie w dorosłym życiu.
Dom rodzinny jest pierwszym miejscem, gdzie dziecko powinno spotkać przyjaciela w postaci książki.
Należy od najwcześniejszych lat dziecka w sposób systematyczny kształtować nawyki czytelnicze.
Szkoła ma taki obowiązek nie tylko moralny, ale i prawny.
Rozporządzenie ministra edukacji narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej(…) stawia przed pedagogami to zadanie.
Szkoła ma wprowadzić uczniów w świat literatury, ugruntować ich zainteresowania czytelnicze oraz wyposażyć w kompetencje czytelnicze potrzebne do krytycznego odbioru utworów literackich i innych tekstów kultury. Placówka jest zobligowana do podejmowania działań mających na celu rozbudzenie u uczniów zamiłowania do czytania oraz działań sprzyjających zwiększeniu aktywności czytelniczej uczniów. Ma kształtować postawę dojrzałego i odpowiedzialnego czytelnika, przygotowanego do otwartego dialogu z dziełem literackim. W procesie kształcenia i wychowania ma wzmacniać rolę biblioteki oraz zachęcać do podejmowania indywidualnych prób twórczych.
Wysokie kompetencje czytelnicze wpływają na sukces uczniów w szkole, a w późniejszym życiu pozwalają pokonywać uczniom ograniczenia i trudności związane z mniej sprzyjającym środowiskiem społecznym. Czytanie jako umiejętność rozumienia, wykorzystywania i refleksyjnego przetwarzania tekstów, w tym tekstów kultury, to jedna z najważniejszych umiejętności zdobywanych przez ucznia w procesie kształcenia.
Dzieci, które dużo czytają, mają bogaty zasób słownictwa, z łatwością nazywają swoje uczucia i wchodzą w relacje z rówieśnikami, rzadziej sprawiają kłopoty wychowawcze, mając lepiej rozwiniętą wyobraźnię umożliwiającą obiektywne spojrzenie na zachowania własne i innych, w konsekwencji lepiej radzą sobie z obowiązkami szkolnymi, a także funkcjonowaniem w społeczności szkolnej. Ważne jest, aby zainteresować ucznia czytaniem na poziomie szkoły podstawowej. Uczeń powinien mieć zapewniony kontakt z książką i w ten sposób rozwijać kompetencje czytelnicze, które ukształtują nawyk czytania książek również w dorosłym życiu.
Kontakt dziecka z książkami ma ogromną rolę. Dzięki literaturze zdobywają one wiedzę, rozwijają wyobraźnię, poszerzają zasób słownictwa. Biegłość w czytaniu i motywacja do lektury czynią młodego człowieka zdolnym do dalszego kształcenia. Niestety, nie zawsze w procesie kształcenia przywiązuje się dostateczną wagę do tych umiejętności. Coraz więcej dzieci już w szkole podstawowej ma kłopoty z nauką. Najważniejszym więc zadaniem szkoły i domu jest wytworzenie silnej motywacji do lektury, uczynienie czytania książki zajęciem atrakcyjnym i przyciągającym w taki sposób, aby książka zaspokajała różnorodne pragnienia i potrzeby dziecka, zarówno ...