Dodaj publikację
Autor
Olga Kowalczyk
Data publikacji
2018-07-27
Średnia ocena
0,00
Pobrań
98

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Konspekt logopedycznych zajęć indywidualnych dla dziecka z afazją motoryczną.
 Pobierz (docx, 18,8 KB)

Podgląd treści

Scenariusz zajęć logopedycznych dla dziecka 5 – letniego z afazją motoryczną

Temat: Święta tuż, tuż … Utrwalanie wymowy samogłosek i różnicowanie liter (wzór graficzny samogłosek) – praktyczne wykorzystanie samogłosek w komunikacji.

CELE OGÓLNE

rozwijanie umiejętności komunikacyjnych

CELE SZCZEGÓŁOWE

ukierunkowanie na prawidłowy tor oddechowy

różnicowanie oddechu

wydłużanie fazy wydechowej

pobudzanie mięśni twarzy i jamy ustnej do pracy

usprawnianie narządów artykulacyjnych

rozwijanie aktywnego słuchania

doskonalenie analizy i syntezy wzrokowej na materiale obrazkowym i słowno – literowym

utrwalenie artykulacji samogłosek

rozwijanie logicznego myślenia

stymulacja i uwrażliwianie zmysłu dotyku, wzroku, węchu

rozpoznawanie zapachów

różnicowanie przedmiotów za pomocą dotyku

METODY

logopedyczne – ćwiczenia usprawniające motorykę i kinestezję narządów mowy, ćw. oddechowe, fonacyjne

lingwistyczne – utrwalanie prawidłowej wymowy samogłosek

pedagogiczne – doskonalenie umiejętności słuchania i wykonywania poleceń, częsta zmiana aktywności, podtrzymywanie uwagi dziecka

integracji sensorycznej – stymulacja zmysłów, zabawy sensoryczne

POMOCE DYDAKTYCZNE

słomka, farby, szablon choinki i bombek,

ryż w misce

mandarynka, pierniczek, gałązka świerkowa

materiały ilustracyjne użyte w ćwiczeniach

CZAS REALIZACJI

jedno spotkanie terapeutyczne

PRZEBIEG ZAJĘĆ:

ĆWICZENIE 1 (ćwiczenie oddechowe):

Dziecko rozdmuchuje słomką farbę na szablonie choinki. Tworzy łańcuchy choinkowe.

ĆWICZENIE 2:

Dziecko słuchając bajki logopedycznej „Przygotowania do Bożego Narodzenia”, wykonuje ćwiczenia narządów artykulacyjnych.

Zbliża się Boże Narodzenie. Pada śnieg (dotykamy czubkiem języka różnych miejsc na podniebieniu). Jest bardzo zimno (wypowiadamy: brr, brr). Tata z Adasiem idą na targ po choinkę (czubkiem języka dotykamy kolejno wszystkich zębów najpierw górnych potem dolnych). Wybierają bardzo wysokie drzewko (językiem dotkamy podniebienia, pokazując jak wysokie jest drzewko), które ma dużo gęsto ułożonych gałązek („liczymy gałązki” – dotykamy czubkiem języka wszystkich zębów po kolei, najpierw dolnych, potem górnych).

W tym samym czasie Zosia z Kasią przygotowują kolorowe ozdoby na choinkę. Wycinają z kolorowego papieru barwne pawie oczka i aniołki (naśladujemy nożyczki – na przemian rozciągamy wargi w uśmiechu i układamy je w „dzióbek”). Kiedy tylko choinka zostaje ustawiona obok wigilijnego stołu wszyscy wspólnie wieszają na niej wykonane przez siebie ozdoby, bombki i kolorowe lampki („wieszamy ozdoby na choince” – dotykamy językiem ostatnich zębów dolnych i górnych).

Z kuchni dochodzą przeróżne zapachy (wciągamy nosem powietrze i wypuszczamy je ustami), to mama przygotowuje pyszne świąteczne potrawy. Najpierw zajęła się lepieniem pierogów z kapustą i grzybami (wargę dolną nakładamy na górną i odwrotnie), później przyrządza karpia w galarecie (układamy usta w „pyszczek”). Następnie miesza w dużej misie kluski z makiem (obracamy językiem na przemian w prawo i w lewo). Kompot z suszu już ugotowany. Wszystko już gotowe do wieczerzy wigilijnej.

Cała rodzina zbiera się przy wigilijnym stole. Nadchodzi czas składania życzeń (puszczamy buziaczki). Po ...