Dodaj publikację
Autor
Olga Kowalczyk
Data publikacji
2018-07-27
Średnia ocena
5,00
Pobrań
56

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Program terapii logopedycznej dla 5-letniego chłopca z afazją motoryczną.
 Pobierz (docx, 15,8 KB)

Podgląd treści

Indywidualny program terapii logopedycznej

5-letniego chłopca z afazją motoryczną

Cel: likwidacja trudności w ekspresji językowej

Ćwiczenia wstępne

usprawnianie narządów artykulacyjnych (praksja i kinestezja oralna);

ćwiczenia oddechowe;

ćwiczenia słuchowe (koncentrowanie uwagi na słuchanym tekście, ćwiczenia wrażliwości i pamięci słuchowej).

Ćwiczenia na poziomie głosek

wykorzystanie mimowolnych odruchowych reakcji dziecka do wywołania artykulacji głoski (np. głęboki, głośny wydech daje efekt zbliżony do głoski ch itp.);

ćwiczenia głosu typu: murmuranda i przeciągłe wymawianie samogłosek lub głosek trwałych;

ćwiczenie umiejętności wykorzystywania gestów umownych do zapamiętania sposobu artykulacji głoski (np. pionowe ustawienie palca wskazującego przypomina o konieczności uniesienia języka do góry);

ćwiczenia mające na celu uświadomienie różnic między głoskami (np. za pomocą odczuć kinestetycznych: siły strumienia powietrza, wyczuwania dłonią drgań wiązadeł głosowych, skrzydełek nosa itd.); łączenie z ćwiczeniami pisania liter, ponieważ znak graficzny głoski sprzyja utrwaleniu jej artykulacji.

Ćwiczenia na poziomie wyrazu:

zadawanie pytań wymuszających jednoznaczną, krótką odpowiedź (np. tak lub nie), ewentualnie sugerujące odpowiedź;

odpowiadanie na pytania z wykorzystaniem obrazków;

ćwiczenia w aktualizowaniu szeregów nawykowych (tj. mówienie zautomatyzowanych ciągów słownych, np. liczenie dni tygodnia, miesiąca itp.); dziecko najpierw wymawia słowa wraz z logopedą, a następnie powtarza je za nim;

wymawianie słowa: w myśli, szeptem i na głos;

ćwiczenia rozbudowujące słownictwo poprzez wykorzystanie procesu kategoryzacji, uogólniania i abstrahowania (np. przechodzenie od pojęć nadrzędnych: meble, owoce, do pojęć szczegółowych: stół, krzesło, jabłko, gruszka itd.);

ćwiczenia analizy wzrokowo - literowej wyrazu, tj. układanie wyrazów z liter i ich przepisywanie; dziecko pisząc, wymawia poszczególne głoski, sylaby i fragmenty wyrazów;

nauka czytania metodą symultaniczno – sekwencyjną prof. J. Cieszyńskiej;

ćwiczenia wykorzystujące dźwiękowo - literową analizę wyrazów (tj. dokonywanie głoskowej i sylabowej analizy wyrazów, wypowiadanie ich z jednoczesnym czytaniem);

ćwiczenia ekspresji: uzupełnianie zdań słowami;

udzielanie odpowiedzi na podstawie prezentowanych obrazków;

rozwijanie umiejętności komunikacyjnych poprzez wprowadzenie metod wspomagających i alternatywnych.