Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Indywidualny program terapii logopedycznej
5-letniego chłopca z afazją motoryczną
Cel: likwidacja trudności w ekspresji językowej
Ćwiczenia wstępne
usprawnianie narządów artykulacyjnych (praksja i kinestezja oralna);
ćwiczenia oddechowe;
ćwiczenia słuchowe (koncentrowanie uwagi na słuchanym tekście, ćwiczenia wrażliwości i pamięci słuchowej).
Ćwiczenia na poziomie głosek
wykorzystanie mimowolnych odruchowych reakcji dziecka do wywołania artykulacji głoski (np. głęboki, głośny wydech daje efekt zbliżony do głoski ch itp.);
ćwiczenia głosu typu: murmuranda i przeciągłe wymawianie samogłosek lub głosek trwałych;
ćwiczenie umiejętności wykorzystywania gestów umownych do zapamiętania sposobu artykulacji głoski (np. pionowe ustawienie palca wskazującego przypomina o konieczności uniesienia języka do góry);
ćwiczenia mające na celu uświadomienie różnic między głoskami (np. za pomocą odczuć kinestetycznych: siły strumienia powietrza, wyczuwania dłonią drgań wiązadeł głosowych, skrzydełek nosa itd.); łączenie z ćwiczeniami pisania liter, ponieważ znak graficzny głoski sprzyja utrwaleniu jej artykulacji.
Ćwiczenia na poziomie wyrazu:
zadawanie pytań wymuszających jednoznaczną, krótką odpowiedź (np. tak lub nie), ewentualnie sugerujące odpowiedź;
odpowiadanie na pytania z wykorzystaniem obrazków;
ćwiczenia w aktualizowaniu szeregów nawykowych (tj. mówienie zautomatyzowanych ciągów słownych, np. liczenie dni tygodnia, miesiąca itp.); dziecko najpierw wymawia słowa wraz z logopedą, a następnie powtarza je za nim;
wymawianie słowa: w myśli, szeptem i na głos;
ćwiczenia rozbudowujące słownictwo poprzez wykorzystanie procesu kategoryzacji, uogólniania i abstrahowania (np. przechodzenie od pojęć nadrzędnych: meble, owoce, do pojęć szczegółowych: stół, krzesło, jabłko, gruszka itd.);
ćwiczenia analizy wzrokowo - literowej wyrazu, tj. układanie wyrazów z liter i ich przepisywanie; dziecko pisząc, wymawia poszczególne głoski, sylaby i fragmenty wyrazów;
nauka czytania metodą symultaniczno – sekwencyjną prof. J. Cieszyńskiej;
ćwiczenia wykorzystujące dźwiękowo - literową analizę wyrazów (tj. dokonywanie głoskowej i sylabowej analizy wyrazów, wypowiadanie ich z jednoczesnym czytaniem);
ćwiczenia ekspresji: uzupełnianie zdań słowami;
udzielanie odpowiedzi na podstawie prezentowanych obrazków;
rozwijanie umiejętności komunikacyjnych poprzez wprowadzenie metod wspomagających i alternatywnych.